[linux-network] Re: x de program baslatmak

---------

From: Serdar KÖYLÜ (skoylu@gizemcafe.net)
Date: Fri 15 Aug 2003 - 16:21:07 EEST

    On Fri, 15 Aug 2003 15:55:10 +0300
    Recai Oktas <roktas@omu.edu.tr> wrote:

    > Elma-armut karsilastirmasina donuyor mesele... Tek kursunluk bir
    > `wget' icin `screen' kullanmak "overkill" olabilir, fakat musaadenle
    > yukarida sayilan isler icin pasa pasa `screen' kullanalim. Ikisi
    > birbirini tamamlayan hadiseler, al iste bir ornek:
    >
    > ssh -t falanca.net screen -x (veya -D -R)

    Muhakkak..

    Linux kullanip gobek buyuterek ense yapma noktasinda, sistemi kendini
    yonetebilir, idare edebilir hale getirmekle ise baslamalisiniz. screen,
    guzel faydali ve harbiden hos bir uygulama. Eskiden, seri porttan vs.
    baglanan vt100 vs. terminaller vardi. Bir defada bir tek noktadan login
    olabilirdiniz. Virtual Terminal destegi verenlerde bir hayli pahaliydi.
    Screen bu tur bir durumda sanal terminaller icin cok faydali oluyordu.
    Ama devir biraz degisti. Genede benzer isler icin el altinda bulunmasi
    gereken bir uygulama oldugu muhakkak.

    Linux kullaniyorsaniz, sistemin yapisini iyi kavrayin. Oncelikle ayrik
    bilesenlerin olusturdugu servis veren sistemi dusunun. Bu bilesenler
    hepsi tek makinede olabilecegi gibi bir kac makineye paylastirilmis ta
    olabilir. Bu noktada, authentication, application, storage, backup gibi
    servislerin merkezilestirilmesine yonelin. Daha sonra terminallerin
    (kullanicilar) bu sistemi paylasmasini saglayin. Oyleki bir terminal hem
    kullanici icin is yaparken hemde digerleri icin bir seyler yapabilir.

    Bu sekil bir yapiyi oturttugunuzda, arkasi corap sokugu gibi gelir.
    Sistemi kullanmak farkli bir seydir, root olmak farkli bir sey. Eger
    isiniz adminlikse, sizin rutin islerinizi rutin yoneten sistemi ortaya
    koymalisiniz. SSH, Tuneller, cat, cut, bash scriptleri vs. bunun icin
    var. Sonrasinda kullanici olarak size saglananlari ve kendinize
    sagladiginiz imkanlari kullanin.

    Kisacasi, admin ve kullanici iki farkli adamdir. SSH ve bu tur
    numaralar, adminin hayatini kolaylastirmak uzere vardir. screen ise
    kullanicinin hayatini kolaylastirir. Iste Windowsvari olmasinin ana
    sebebi budur. Basina oturup onu kullanmaniz gerekir. Isi birakayim da o
    yapsin, halletsin diyemezsiniz. Zaten bu amacla yapilmis bir sey degil.

    Neden uzatiyorum. Linux dunyasinda her iki yaklasim icin cozumler var.
    Ama ilk taraftakiler size sunulan aletlerle, sizin insa etmenizi
    bekleyen cozumler. Bu cozumlere yonelirseniz, bilhassa yonetim
    islevlerinde, son derece kolay olacaktir isiniz. Fakat, maalesef, bizim
    insanimiz, ise Windows'la baslamis oldugundan midir nedir, hep bu tur
    seyler icin hazir kita bir cozum bekler. Bunu bulmakta biraz zordur, ama
    yapmak cok kolaydir..

    Saygi ve sevgiler..