[linux-network] Re: x de program baslatmak

---------

From: Serdar KÖYLÜ (skoylu@gizemcafe.net)
Date: Fri 15 Aug 2003 - 15:14:37 EEST

    On Fri, 15 Aug 2003 13:39:15 +0300
    Recai Oktas <roktas@omu.edu.tr> wrote:

    > * Serdar K=D6YL=DC <skoylu@gizemcafe.net> [2003-08-15 12:47:49+0300]
    >
    > Burayi biraz tefsir etmemiz lazim :-)

    Edelim.. Bu is icin screen indir, kur, birde ugras gereksiz bir emektir.
    Hos, debian aptget vs. ile bir cirpida halledebilir.

    > Hoppala... Nereden cikardin simdi bunu? `screen' gibi kutsal bir
    > niche'i "Windows" lafiyla iliskilendirmek bedbahtliktir :-)

    Screen kullanisli bir tooldur. Ama Windows gibi, masanin basinda
    olmanizi gerektiren bir cozumdur. Kotumudur, hayir. Faydali olacagi pek
    cok yer vardir. Bilhassa vt'ler yetmedigi zaman, cok faydali olur. Ama
    burada istenen sey ile dogrudan bir faydasi yok. Burada istenen,
    bilhassa bir X11 programinin uzaktan calistirilmasi. Siz, benim
    onerdigim metodu bir deneyin. Logout olmaniz, bir seyler kurmaniz vs.
    gerekmeden kut diye karsida calisan programi onunuzde goruverirsiniz.
    Deneyin bakin, su bir kereye mahsus RSA keylerini olusturduktan sonra:

    Alt+F2 (Komut calistir)
    ssh 192.168.0.1 'oowriter'

    Paldir kuldur, onunuzde sanki localmis gibi cikmazsa ondan sonra..

    > Evet, herseye bir cozum bulunur. Bak bir senaryo: Zati alinize 32MB
    > Ram'li gariban bir Pentium makinadan baskaca ganimet dusmeyen bir
    > isyerindesiniz. Bir programlama seansi... Soyle 4-5 dosya duzenleme
    > icin acilmis. Bir kenarda `micq' ve `links' falan bekliyor... Soru
    > (1) Bu tip bir *poor man's* multitasking'i neyle yapacaksiniz? Soru
    > (2) Mesai bitti; geri dondugunuzde bu ortami hazir bulmak gibi bir
    > imkaniniz olabilir mi?

    Elbette. Acilis scriptleri ile dahi yukaridaki yontemi
    kullanabilirsiniz. Dahasi, tam otomatize olarak. Koyun bir masaustu
    kisayolu. Calisacak program: "ssh makine 'program'" hepsi bu. Tikladiniz
    mi onunuzde aciliverir. Hatta, belgeler icin karsi makinedeki programi
    calistiracak bir kac wrapper script vs. bile hazirlarsiniz.

    UNIX her seyi bir cok insana paylastiran gercek manada multiuser bir
    isletim sistemidir. 10 Tane makine olan bir networkta her makineye
    openoffice kurmak vs. aslinda beyhude ve sakincali bir yaklasimdir.
    Yarin yenilemek gerekirse, 10 makineyle tek tek ugrasmak gerekir. Dahasi
    yedekleme vs. isleri de kafa utuleyici olabilir. Bunun cozumu, mumkun
    oldugu kadar UNIX yaklasimi icinde olup, merkezi bir noktadan
    uygulamalari, belgeleri vs. dagitmaktir. Bu noktada sistemi tek bir
    makineymis gibi gostermek uzere kullanilabilecek en iyi alet ise
    SSH'tir. SSH ile pratik olarak herseyi tek kaynaktan yapabilirsiniz.
    Ayakustu, 2 dk. da tunel kurarsiniz, terminal servisleri gibi
    kullanirsiniz, dosya kopyalarsiniz vs. vs.

    Eskiden SSH yokken PIPE/PTS/TTY-ESCSEQ islevleri ile bunlari yapiyorduk.
    Tipik TELNET fonksiyonlari vs. Ama SSH Tek basina bu tur bir sistem icin
    gereken herseyi guvenli olarak sunmayi mukemmelen basarir.

    Screen, burada istenen sey icin uzun ve zor cozum. screen, daha ziyade
    tek bir terminal baglantisi uzerinden birden cok uygulama calistirmak
    icin elverislidir.

    > Denemeyenler tadini bilmez. Siddetle herkese oneririm. En basta
    > Linux adminlerine...

    Ayni fikirdeyim. SSH'in tadini da coklari bilmez. Onu sadece crypted bir
    login aparati sanirlar. Hemen burada belirtelim, isin bu artisida
    cabasi. Yani guvenlik. Baskalarinin baglantiniz uzerinde neler dondugunu
    gormesi zordur, SSH'la..

    Saygi ve sevgiler..