[linux-network] Re: hız

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Mon 09 Dec 2002 - 15:49:58 EET

Semiha Kinal wrote:

> 128 K frame relay baglantımız üzerinden internte cikiyoruz ama cok SIK
> bir sekilde "time request out" oluyor. hızımızın yavas olmasının
> nedeni 128 K baglantısının disinda neler olabilir

İlk önce 128 K bağlantının sizin ile servis sağlayıcınız arasında
olduğuna dikkat çekmek isterim. İlk yapacağınız şey servis sağlayıcınız
ile aranızda pratikte bu hıza ulaşıp ulaşmadığınızı kontrol etmek olmalı.

Eğer servis sağlayıcınıza 128 K ile ulaşabiliyorsanız, servis
sağlayıcınızın Internet çıkışında hat doluluğu olabilir. Bu, ancak
servis sağlayıcınızın kendi hatlarında iyileştirme yapması veya kendi
müşteri sayısının azalması ile iyileşebilir. Veya servis sağlayıcınızı
değiştirirsiniz.

Benim bir diğer gözlemim, LAN'de bir DNS sunucusu bulundurmanın,
gözlemlenen Internet hızını arttırıcı etkisi olduğu. Eğer servis
sağlayıcınızın DNS sunucusunu kullanıyorsanız, bu son kullanıcı
tarafından hissedilebilen bir yavaşlamaya sebep oluyor. LAN'inize bir
DNS sunucusu kurun ve LAN'deki makinaların bunu kullanmasını sağlayın.

Kendi LAN'inizde karmaşık bir routing altyapısı var ise, paket gereksiz
bir kaç adımda ancak Internet'e yönlendiriliyor olabilir. Tek bir çıkış
var ise, sorun bu değildir, fakat karmaşıkça altyapısı olan ağlarda
paketlerin nerelerden geçerek Internet'e çıktığına bakmakta fayda var.

Internet trafiğinize bakmakta fayda var. Belki herşey düzgün, fakat
sizin Internet trafiğiniz 128 K kapasitesinin üstünde ve dolayısıyla
çeşitli hatalar alıyorsunuz. O zaman mevcut trafiğinizi azaltıcı (vekil
sunucu vb) gibi önlemler alabilir veya bant genişliğinizi
arttırabilirsiniz. Tamamen saçma gelebilir fakat pek çok kurumun posta
sunucusu "open-relay" -- yani Internet üzerinden herhangi birisinin
"benim şu postalarımı da benim adıma gönderiver" isteğini kabul eder
durumda. Bu, sizin bant genişliğinizin ve diğer BİM kaynaklarınızın
birebir israfı demektir. Bu tarz problemleriniz olup olmadığını kontrol
edin -- bant genişliğinizi istediğiniz amaçlar için mi kullanıyorsunuz?
Şirket amaçlarına hizmet etmeyen, çalışanların MP3 dosyaları indirmesi
vb gibi gereksiz trafik de bunun içerisinde değerlendirilmelidir.

Eğer dışarıdan ulaşılabilen servisler sağlıyor iseniz, (kendi web
sunucunuz, kendi DNS sunucunuz, kendi posta sunucunuz) ve yoğunluk
bundan kaynaklanıyor ise, bu servisleri kendi ağınızdan vermenin bedeli
(ve bunun için gereken bant genişliğinin masrafı) ile uygun bir hosting
servisini kullanmanın bedelini karşılaştırın. Bu servisleri hosting'e
kaydırabilir ve bu şekilde yerel bant genişliğinizi boşaltabilirsiniz.

Bir vekil sunucu kullanmak, Internet bağlantınızı daha verimli
kullanmanıza ve çok sık bakılan sayfalarda hatırı sayılır bir hız
artışına sebep olacaktır. Eğer probleminiz mevcut bant genişliğinizi
tamamen doldurmak ise, o zaman da bant genişliğinden tasarruf getirir.
Bir transparent squid proxy kurulumu yapmak isteyebilirsiniz.

Esen kalın,
Deniz