[linux-masaustu] Re: Biktim bu linux denen seyden!!!!!!!!!!!!!!!!!

From: Mert Uzbaşlı (mustafamert@dsl.ttnet.net.tr)
Date: Wed 07 Apr 2004 - 22:49:39 EEST

Selam,

Oncelikle neyin neden olmadigini, neyin neden calismadigini ve neyin neden=
=20
parali oldugunu bilmekte fayda var. Bildigim kadariyla aciklamaya calisayim=
=2E=20
Yanlisim olursa eminim duzeltilir. Ben bir masaustu/ev kullanicisiyim,=20
herseyi dogru bilmiyor olabilirim.

Kullandiginiz modem gercek bir modem degil. Maliyetinin dusmesi icin uzerin=
den=20
bir cip aliyorlar ve o cipin yapmasi gereken islemi bir software -ki bu=20
driver oluyor- ile bilgisayara yaptiriyorlar. Yani modeminizin calismamasi =
ya=20
da calismasi icin para istenmesi linux'un degil, uzerinden o cipi sokup=20
yaninda bedava windows driveri (cd ile) veren fakat linux driveri icin ucre=
t=20
isteyen firmadadir. Bir dahaki sefere donanim alirken kernelde destegi olan=
=20
bir urun almayi denemelisiniz. Ya da linux destegi veren bir firmanin=20
urunlerini kullanmalisiniz.

2 gun once tv karti almak istedim. Gittigim firmadan linuxte sorunsuz calis=
an=20
bir tv karti istedim. Avermedia (dogru yazip yazmadigimdan emin degilim) ve=
=20
bt848 chipsetli tv kartlari sorun yaratmiyormus. Ama flyvideo hakkinda=20
bilgileri yokmus. Aralarinda da 30-40$ fark var. Ustteki paragrafta=20
yazdiklarimdan sonra bu fiyat farkinin neden kaynaklandigini tahmin=20
edebiliyorum. Bu bilginin isiginda pahalli da olsa avermedia almayi tercih=
=20
ederim.

Yazdiklarinizdan anladigim kadariyla linux'un ne oldugunu tam olarak=20
bilmiyorsunuz. linux kernel'dir. Donanimi kernel tanir ve kullanir. Hic=20
kernel derlediniz mi bilmiyorum ama, derlemediyseniz bile kernel sourcelari=
ni=20
indirip make xconfig yaparsaniz, kernelin ne kadar fazla donanimi ve=20
platformu destekledigini gorursunuz. Ayrica kernel www.kernel.org dan=20
ucretsiz olarak gpl lisansiyla dagitilir. Yani linux ucretsiz ve ozgurdur.=
=20
Sizin kullandiginiz linux dagitiminda (mandrake linux) bazi donanimlarin=20
kullanilmasi icin kernel derlemek gerekiyorsa; ya genelde kullanilmayan bir=
=20
donaniminiz vardir ve destegi modul olarak bile derlenmemistir, ya da=20
modeminizde oldugu gibi tamamen uretici firmanin ms yalakasi olmasindan=20
kaynaklaniyordur. Sorunu uretici firma ile cozmeniz lazim.

En basta da dedigim gibi ben bir ev kullanicisiyim ve yanlis yazdigim=20
birseyler varsa lutfen duzeltin. Cok sevdigim bir arkadasimdan duydugum cok=
=20
sevdigim bir lafi kullanmak istiyorum: "Linux is user-friendly, not=20
stupid-friendly" Tabi ki bu soz sizin sahsiniza degil genele hitabendir.=20
Cikarilmasi gereken anlam ise kullanicidan kullaniciya fark oldugudur.

Linux siz ne derseniz onu yapar. Alisik oldugunuz diger isletim sistemine i=
se=20
ne yapmasi gerektigini bile soyleyemezsiniz. O hep bildigini okur. Hatta on=
un=20
ne okuyup yazdigini da bilemezsiniz, cunku kapali kutudur o. Dogal olarak=20
emir verebildiginiz birseyi yonetmek; nasil emir vermeniz gerektigini=20
ogrenene kadar, kafasina gore calisan birseyin sizi yonetmesinden daha zor=
=20
gozukur.=20

Son olarak bu mesaji linux-donanim veya linux-sohbet listesine atsaydiniz d=
aha=20
dogru olurdu. =DDkimizde bu listeyi gereksiz yere mesgul etmis olduk.

=2D-=20
Mert Uzba=FEl=FD
Liste uyeliginiz ile ilgili her turlu islem icin http://liste.linux.org.tr web arayuzunu kullanabilirsiniz.