[linux-ileri] Re: kullanicilar icin hiz limiti

---------

From: Alper Oguz (alperliste@showtv.com.tr)
Date: Tue 09 Sep 2003 - 10:45:14 EDT

    09.09.2003, 16:42, C.Hakan POLATKAN wrote:
    CHP> Bir yerel ag uzerinde bulunan makinelerdeki kullanicilara gore,
    CHP> bu kullanicilarin yaptiklari ise gore internet hizini nasil
    CHP> kontrol edebilirim

    Öncelikle mutlaka Serdar Köylü'nün su sunumuna bakmalisiniz:
    http://seminer.linux.org.tr/seminer-notlari/inettr-2002/advroute.sxi

    Ayrica http://lartc.org/ 'taki howto cok yararli.

    Bunun icin bircok yontem (tbf, cbq, htb) var. Ben cbq ile yapmistim.
    Dagitiminizda ip2route paketi kurulu olmali.

    cbq.init adinda bir script var. Script'in bas bolumunde tanim
    dosyalarina neler yazilacagi anlatiliyor.
    http://sourceforge.net/projects/cbqinit

    Yalniz sevgili Serdar Köylü tc ile elle tanimlari yapmayi onermisti.
    cbq.init ile istedigimi yapinca biraz da tembellikten tc'ye
    bakmadim. :)

    CHP> Mesela bir kullanici video konferansa katiliyor. Bu
    CHP> kullanicinin gereksinim duyacagi bant genisligi yuksek
    CHP> olacaktir. Baska bir kullanici sadece internette geziniyor. Bir
    CHP> baska kullanici ise download yapiyor. Bu duruma gore kullanici1
    CHP> 10kb/sn, kullanici2 2kb/sn, kullanici3 20kb/sn kullanabilsin
    CHP> tarzinda bir ayarlama islemini nasil gerceklestiririm ?

    cbq.init icin soyleyecek olursam, cekip path'li bir yere
    (/usr/local/sbin gibi) yerlestiriyorsunuz. Bu script'teki CBQ_PATH
    ve CBQ_CACHE degiskenlerini bir dizine ayarliyorsunuz.

    CBQ_PATH=${CBQ_PATH:-/etc/cbq}
    CBQ_CACHE=${CBQ_CACHE:-/var/cache/cbq.init} gibi.

    Sonra /etc/cbq dizinini yaratip icinde tanim dosyalarinizi
    yaratiyorsunuz. Sadece sizden cikan trafigi sinirlayabilirsiniz.
    Geleni de sinirlamak icin diger ag kartiniza da yaklasik olarak ayni
    kurali yazmalisiniz.

    Ornegin asagidaki ornekte eth0 LAN'a, eth1 internete bagli ve cift
    yonlu web istekleri 128 Kbit olarak sinirlandi. (,) kaynak (source)
    adresi demek.

    ---- cbq-2.down dosyasi ----
    DEVICE=eth0,100Mbit,10Mbit
    RATE=128Kbit
    WEIGHT=10Kbit
    PRIO=5
    RULE=0/0:80,
    RULE=0/0:80

    --- cbq-2.up ----
    DEVICE=eth1,100Mbit,10Mbit
    RATE=128Kbit
    WEIGHT=10Kbit
    PRIO=5
    RULE=0/0:80,
    RULE=0/0:80

    Dosya adlari cbq-class_adi seklinde oluyor. Ilk class 1 oluyor ve
    mesela bu tanimlarla 1:2 seklinde yeni class ekleniyor. O yuzden
    dosyalara rastgele bir isim vermeyin.

    CHP> Kulanicinin biri download yaparken, bir baska kullanici
    CHP> konferansa katilmak isterse request'e gore oncelik ayarlamak
    CHP> mumkun olur mu ?

    Evet. PRIO parametresi bunun icin.

    kolay gelsin

    --