[linux-ileri] Re: Linux'un temelinde PostgreSQL calissa nasil olurdu acaba?

---------

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 16 Jul 2003 - 16:38:04 EEST

    Selamlar..

    Aslinda tam olarak oyle bir yaklasim yok. Konu biraz daha farkli. Yani ortadaki aslen bir Veritabani sistemi degil. OLE IStorage API'sinin genisletilmis bir hali.. Longhorn elimde mevcut, bir hayli minciklamistim zamaninda.. Gerci bu da gene yeni bir yaklasim degil. OS400 uzerinde benzer yontemlerin varligini biliyordum diye hatirliyorum..

    Konu aslinda AT&T'nin Plan9 ile sundugu gruplanmis nesne modelli dosya sistemi yapisindan geliyor. Populer dosya sistemlerinde gruplama islevi dizinler araciligiyla yapilir. Bu sistemde ise sadece dizinler degil, tipki kullanici/grup adlari gibi farkli yontemler kullaniliyor. Su an cok ugrasarak, sembolik link/hard link kullanip soyle bir sey yapabilirsiniz:

    A - B - C - D - E dosyalari olsun. Bunlari X => A,B,C, U => C,B,D, V => C,B, Y => A,B,D gibi farkli X, Y, U, V dizinlerinde gruplayabilirsiniz. Ama ne POSIX acl destegi (NT'nin ACL yontemi gibi) ne de User/Group/Other seklinde erisim haklari bunlar uzerinde tam denetim saglayamaz. Yani siz mesela, hangi grubu kimin okuyacagina, kimin yazacagina, kimin silecegine vs. tam olarak hakim olamazsiniz. Iste yeni sistem bunlara tam olarak erisim yetkisi getiriyor. Diger yandan mesela boyle yapilmis gruplamalari kolayca birlikte isleyebilirsiniz. Yani, mesela ali beyin belgeler dizinine baktiginizda, onun calisanlarina ait olan dosyalari da ayni yerde gorebilmeniz mumkun oluyor. MS bunu DRM uygulamasi icin ozellikle gelistiriyor. Kisacasi dizinlerin gorevini gruplar gormeye basliyor. Ve gruplar her kulanici icin farkli farkli dizin icerikleri ve yetkilendirmesi sagliyor..

    Linux cephesinde aslen ReiserFS bu tur bir yaklasimi uzun suredir gelistiriyor. Buna NameSys deniyor, Plan9'daki adida bu. ReiserFS 4 bu destegi plug-inler vasitasiyla sunuyor (sunmaya calisiyor). Ayrintilar icin http://namesys.com ve http://www.namesys.com adreslerine bir gozatin..

    Saygi ve sevgiler..

    16 Jul 2003 14:47 EEST tarihinde yazmışsınız: