[linux-ileri] Re: Exchange Server

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Tue 14 Jan 2003 - 17:37:34 EET

Özcan VURAL wrote:

Bahsettiğiniz mesele döküman akış - workflow (bazen de groupware) gibi
isimlerle geçer. (Bir döküman A kişisinden B'ye gider, onaylanırsa C ve
D'ye gider vs.)

Maalesef Linux'un en zayıf olduğu noktalardan birisidir. Çeşitli
sebepleri var elbette, fakat konu ile ilgili açık standartların
olmaması, bu özelliğe sahip olmak isteyen şirketlerin bu iş için bütçe
ayırabilmesi (workflow yeteneğini yöneticilere anlatmak, DHCP sunucusunu
yöneticilere anlatmaktan kolaydır :), ve genelde Linux üzerinde çalışan
kişilerin zevk için yapmayı pek düşünmeyecekleri kadar sıkıcı bir
uygulama olması diye sıralanabilir.

En yakın gelen proje sanırım http://kroupware.kde.org, onlar da henüz
işin "groupware" tarafındalar, yani ortak bir takvimi, adres defterini
vs. paylaşmak. -- Bu projeyi de kimse yapmaya gönüllü olmadı, Alman
hükümeti parasını vererek yaptırıyor.

Paralı olmakla beraber Linux üzerinde çalışan seçenekler var. Örneğin
Lotus Domino Workflow for Linux. Kullanmadım, nedir, ne durumdadır
bilmem, fakat Workflow uygulamaları Lotus tarafından ilk uygulanmıştır.

Hoş şirketin satın aldığı programların çoğu (FrontPage vs.) de bu iş
için alakasız.

Google'da (http://www.google.com) Workflow ve Exchange Server diye arama
yaparsanız, Exchange Server içerisinde workflow kurmak için gerekli
bilgiler hakkında bir şeyler öğrenebilirsiniz. Exchange Server ile
developer seviyesinde haşır neşir olmanız gerekecektir.

> simdi bu islemleri yapan zaten programlar mevcut ..
> ama sirket illaki bize uygun olcek diyo ..
> dolayısıyla belkide sıfırdan kurucam bazı seyleri
> gerci adamlar bilgisayardan anlamıyor .. bir program
> satın alsam ve programı yazan sirket ile konusup
> degisiklikler yaptırabilirim ..

Microsoft'a veya IBM'e (Lotus) değişiklik yaptırmak konusunda bir hayli
kendinize güveniyorsunuz :) Genelde bu programlar büyük şirketler
tarafından üretilir ve büyük projeler halinde uygulanırlar.

Şirketiniz bu işler için zaten ciddi paralar harcamış. Eldekini
kullanmanız gerekir.

Başka bir notta, sunucu Linux, istemciler Windows olur ise, ilgili
protokol her ikisi tarafından konuşulduğu müddetçe sorun olmaz. Örneğin
dosya paylaşımında sunucu Linux olup samba çalıştırır, Windows
istemcileri farkında bile olmaz. Web, standart posta (Exchange Server'a
has kapalı iletişim değil, Internet üzerindeki SMTP trafiği) gibi
uygulamalarda sunucunun, istemcinin ne olduğu farketmez. Önemli olan
protokolün AÇIK olmasıdır.

Esen kalın,
Deniz