[linux-ileri] Re: MD5 Checksum

---------

From: Soner Gokdogan (s_gokdogan@yahoo.com)
Date: Wed 19 Feb 2003 - 09:27:43 EET

    Aslında Doruk Fişek çok güzel açıklamış ama ben de ek
    bilgi mahiyetinde söyleyeyim; checksum genel bir
    tabirdir ve internette dolaşan bilgi paketlerinin
    kontrolü, dosya aktarımları, şifre kontrolü gibi
    yerlerde kullanılır. Çok basit bir teknik olarak,
    gönderilen bir dizi bilginin tüm baytlarının
    değerlerini toplarsınız. Örneğin "ahmet" dizgesi
    gitmiş olsun. Gönderici taraf, "ahmet" dizgesinin
    yanına

    Byte_Degeri('a')+Byte_Degeri('h')...+Byte_Degeri('t')

    bilgisini ekler. O da diyelim ki 148 olsun. Böylece
    giden dizge "ahmet148" halini alır. Tabi burada pek
    çok detayı atlıyorum. Bu bilgiler, checksum bilgisi
    falan bir protokol dahilinde gönderilir. Yani iki
    tarafta ne zaman checksum gönderileceğini bilir.

    Veri alındıktan sonra alıcı taraf da aynı işlemi
    yapar. Sonra kendi bulduğu değer 148'mi diye bakar.
    Aynıysa karşı tarafa "devam et" anlamında bir sinyal
    yollar. Değilse "tekrarla" sinyali gider. Bu
    anlattığım mantık tüm checksum yapılan yerlerde aşağı
    yukarı aynıdır.

    MD5 ise, checksum bilgisi edinmek için kullanılan bir
    algoritmadır. Toplama her zaman güvenli olmayabilir.
    Bazen de büyük dosyaların checksum'ı alınırken toplama
    hiç optimistik bir çözüm olmaz. Bu nedenle sabit
    uzunlukta sonuç döndüren bir çok algoritma kullanılır.
    Bu arada şunu da atlamayalım, checksum her zaman bir
    tamsayı olmak zorunda değildir. Aşağıda görüldüğü
    gibi. Aslında en basit tabiriyle checksum, bir veri
    topluluğunun imzasıdır.

    Kolay gelsin..