[linux-donanim] Re: 2. ide disk

From: Serdar KOYLU (serdar@uludag.org.tr)
Date: Mon 31 May 2004 - 11:36:12 EEST

Selamlar..

> [...]
> hdb: 490234752 sectors (251000 MB) w/2048KiB Cache, CHS=30515/255/63,
> UDMA(33)
> ide-floppy driver 0.99.newide
> Partition check:
> hda:end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 0
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 2
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 4
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 6
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 0
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 2
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 4
> end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 6

Gorundugu kadariyla harddiskiniz taninmis. Ama bozuk :(

Bunu tek basina takmayi bir deneyin. Yada, ayri bir kabloyla ikinci IDE
portuna takmayi.

Daha iyisi, bu diski once bir test edin. Maxtor'un diskleri test eden
bir programi olacakti, sitesinde.

Hemen simdi bir puf noktasini soyleyelim. Eskiden disklere low-level
format atardik. Bu kafalarin dogru silindiri bulmasini saglayan guclu
miknatislanmis alanlari olustururdu. Oysa yeni nesil GMR gibi kafalar bu
kadar guclu miknatislari olusturacak kadar guclu manyetik oluturamazlar,
boyut sorunu.. Bu yuzden yeni nesil (nerdeyse 1990'dan beri) disklere
low level format yapilamaz. Bunlar fabrikada cok guclu aletlerle onceden
formatlanir ve normal kosullarda bu isaretlerin silinmesi imkansizdir,
ta ki disk yuzeyi fiziksel hatalara (kazinma, isidan sisip dokulme vs)
maruz kalmadigi surece.

IDE (ATA/SATA gelismis halidir IDE'nin)= Intelligent Drive Electronic.
Eskiler, zeki degildi. IDE'ler ise zekidir. Bu, bilhassa istenen
silindir/sektor yerine baska birinin kullanilabilmesi anlamini tasir.
Guncel low-level format programlari low-level format yapmazlar. Ama
uretim hatalarini kompanze etmek uzere disk uzerine bir miktar sektor
bos olarak tutulur/ayrilir, imalat esnasinda. Low - level format
isteginde, eger bir sektor islenemezse, bu sektor bozuk olarak
isaretlenir ve ayrilan o sektorlerden birisi bu sektore eslenir. Boylece
disk sanki tamir edilmis gibi olur. Oysa bozuk sektor yerindedir, ama
onu okumak isteyene onceden ayrilmis sektorlerden birisi verilmektedir.

Bunun bazen olusacak kucuk bir performans kaybindan baska zarari yoktur.

Bu mekanizmayi devreye sokarak belki diski kurtarailirsiniz. Unutmayin,
yapmak istediginiz aslinda "ayrilmis sektorleri(kalmissa eger yeterince)
varsa bozuk sektorlerin yerine ata" fiilidir. IDE/ATA belirtimlerinde
bunu ifade eden herhangi bir komut (op-code) yok. Bunu yapmak icin
low-level format cagrisi yapmaniz gerekir, bu IDE komutlarindan
birisidir. Fakat, bu komut destructive calisir. Yani tum silindir
uzerindeki datayi silebilir. Iste, destructive komutun bu amacla
kullanilmasi, "zaten kullanici bu datadan vazgecmis" anlamina gelir vede
disk kontrolcusu gonul rahatligiyla sektoru yok farzedebilir.

> hdb: unknown partition table

Saygi ve sevgiler..