[Linux] Kurulum tecrübeleri ve bir kac soru ....

From: Sitki Yurekli (yurekli_sitki@yahoo.com)
Date: Tue 18 Oct 2005 - 23:21:07 EEST

Merhabalar,

Linux'u yeni(den) kullanmaya baslayan birisi olarak, yaklasik son bir
kac aydir yasadigim ve bana bu liste uyelerinin de dusuncelerini
almamda yardimci olacagina inandigim bir kac tecrubeyi aktarmadan
yapamadim...

Ubuntu (Hoary):

- AT anakartli eski bir bilgisayarda denedim ilk olarak. Gnome pencere
yoneticisi dahil herseyi gayet guzel yukledi. Ancak, iki garip durumla
karsilastim.

Birisini cozebildim, mouse ile ilgiliydi. Inatla Ps/2 mouse icin surucu
yukledi. Aygit baglantilarini seri porta yonlendirene kadar cozum
bulamadim. Dogru porta (ttyS0) yonlendirince sorun cozuldu. Hani
diyecegim, eger "mouse" ubuntu da herhangi bir sebepten dolayi seri
porttaysa ve cevap vermiyorsa, aygit yolunu ve surucuyu
(Intellimouse)degistirmek sorunu cozuyor.

Ikincisi hala muamma. Ubuntu yu kurdugum bilgisayarin kartinda USB
veriyolu yok (ya da ben olmadigini dusunuyorum, cahilligimden) ancak
garip bir bicimde USB bulup suruculeri yukluyor. Inanin anlamis
degilim.

Debian (Sarge):

- Bütün cd leri yuklemeye cesaret edemedigim icin network kurulum cd
sini yukledim. Ilk yukleme (sadece temel sistemi) oldukca uzun sure
bekletti. Ustelik ikinci defa kurmak zorunda kalinca, fazlasiyla
uzuldum. Bunun uzerine "apt-cacher" denilen paketi buldum. Yukarida
bahsettigim kulusturun uzerine debian i en kucuk kurulumla yukledikten
sonra apache ile apt-cacher i yukledikten sonra, sorunu ciddi bicimde
cozdum. Gerekli duzenlemeleri ogrenene kadar belirli bir sure
harcamakla beraber hic bir zaman yukleme suresi "network setup"
opsiyonu ile ihtiyac duydugumdan uzun olmadi. Tavsiye ederim. Iki
bilgisayar (ki birisi butunuyle hurdaya cikmis durumda) yerel ag
sayilabilirse, yerel ag uzerinde cok basarili oldugunu soyleyebilirim.

Fedora Core 4 :

- En ilginc tecrubem. Ubuntu'nun yaklasik 1 saat icerisinde gayet guzel
bir bicimde ayni cekirdek le (belki bir iki adim gerisinden gelen bir
surumu) calisir duruma geldigini dusununce, Fedora nedense saatler
suren yukleme suresiyle beni dusunduruyor. Belki diyorum sistemde bir
hata var. Ancak her yukleme denemem de farkli sorunlarla ve boot la
karsilasiyor olmak beni dusundurmekten cok guldurdu. Hele karsilastigim
bir durum var ki soyleyecek bir sey bulamiyorum.

Kurulumu tamamladiktan sonra reboot etmemi istedi. Ettim. Cekirdek
dosyasini okuyamadigini soyleyerek hata verdi ve durdu. Kurtarma cd si
ile aygiti baglayip dosyalara baktigimda hersey yerli yerinde
duruyordu. Dosya sistemini de fschk ile test ettigimde herhangi bir
sorun olmadigi raporunu aldim. Belki dosyayi hatali yukledi, medya
hatasi dedim. Kurulumu yeniden baslatip bu sefer kurmak yerine
yenileme/yukseltme secenegini sectim. Tekrar reboot. Ayni hata. 1 bit
farkeder dedikten sonra tum cekirdegi sildim. Umidim, yeniden herseyi
uzun sureler boyunca yuklemektense, yuklu sistemde cekirdegin
olmadigini (en azindan surumunu, buyuklugunu falan kontrol ederken)
farkedip yeniden yuklemesiydi. Bana ilginc gelen bir durumla
karsilastim. Butun yenileme/yukseltme yi bitirdikten sonra reboot
etmediginde aygita donup baktigimda cekirdegin olmasi gereken /boot
dizininde yaprak kimildamadigiydi.

Cehaletime verdim, belki de cekirdek o kadar onemli bir sey degildir
diye dusundum. Ne varsa sildim /boot dizininde. Grub dizini disinda.
Ayni seyleri tekrar denedim. Sonuc ayni.

Lutfen beni bu konuda aydinlatir misiniz? Eskiden bu isletim
sistemlerinin bir cogu (Ms-Dos'un "command.com" ile calistigi donemler
de bile, "kernel" denilen cekirdek olmadan calismazdi. Hos simdi de
calismiyor ama neden bunu kontrol etmiyorlar??? Acaba sistemlerin bu
kisimlari duragan bir hale mi geldi????? O zaman neden surumler falan
var????

Neyse, durum bu. Ayni kurulumu yaptigim makinaya ayni seceneklerle
ikinci kurulumu yapmak icin ugrastigimda, ilk kurulumu yaptigim surenin
en az iki kati sure gecmis olmasina ragmen, kurulumun hala yarisina
gelemedigini gordugumde, sorunu anlamaya calistim. Ceteris paribus, bir
tek ethernet kablosu cikmis iken sureyi iki katindan ve neredeyse ussel
bir bicimde artiran bir kurulumun yonergesini merak etmedim desem yalan
olur. Ancak, dedigim gibi, Linux u slackware ile tanidigim 9o lı yıllar
ortalarindan bu zamana gercekten bir cok sey cok gelismis. Hele uzun
bir sure Linux kullanmaya ara verdikten sonra, simdi kendimi fazlasiyla
cahil hissediyorum. Onun icin bir yorum yapmak istemiyorum. Fakat bu
konuda beni ve benim gibi Linux a yeni sayilacak liste uyelerini
aydinlatacak olanlar cikarsa cok sevinecegim.

Knoppix 3.2 :

Sanirim bir cok "live-calisan" dagitimin amacina uygun olarak ortaya
cikan bir sorun (Yeni deneme firsati buldugum Pardus Calisan CD de
dahil olmak uzere), donanim tanimakta guncel olanlari ve varsa en cok
sorun yaratan donanimlari tanimayi ve bir bicimde eskimis olanlari goz
ardi etmeleri nedeniyle bazen mudaheleyi gerektirmeleri (ama sanirim
Linux hep biraz ugrasmayi gerektiriyor).

Ancak Knoppix'in Debian temelli bir dagitim olmasi nedeniyle ilgimi
ceken bir sey oldu. Cd yi karistirirken, iki modem surucusu dosyasinin,
RedHat temelli Mandriva(eski adi ile Mandrake) rpm paketleri oldugunu
gordum. Yine cehaletimi mazur gorecek olursaniz, farkli bir paket
sistematigine dayandigini dusundugum .deb paketleri ile .rpm paketleri
arasinda, Knoppix gibi kisitli kaynakla calisan bir dagitimda
kullanilabilecek kadar ne tur benzerlik oldugunu
aciklayabilirmisiniz?????? Yoksa, how-to / nasil dosyalarini mi
karistirmaliyim :)

---------

Oncelikle biraz uzun olan bu mailden dolayi ozur dilerim. Ayrica lutfen
herhangi bir sekilde ukalalik tasladigimi dusunmeyin. Linux'u futbol
takimi tutar gibi herhangi bir dagitimi "iyisiyle kotusuyle" benimsemek
ve fanatigi olmak yerine, bir cok dagitimla deneyim kazanip, benim o
anki kosullarima uygun olani secebilme becerisini kazanmak icin; ve
ayni zamanda farkli dagitimlarin arti ve eksilerini gorerek, bu isin
mutfaginda ter doken insanlara da bu tecrubeler ile daha az hatali ve
daha fazla uzlasmaya varmis dagitimlar cikartmalarina, "kamu lisansi"
ile ucretsiz bir isletim sistemi kullanmanin bir anlamda karsiligini
elimden geldigince vermek adina hissettigim sorumlulukla bunlari
sizlerle paylasmak istedim.

Kim bilir, belki bir diger yeni Linux kullanicisi, listeyi tararken bir
iki kelimeden, hayatini kolaylastiracak bir seyler bulur.

Sevgiler,

Sitki Yurekli