Fw: [Linux] E-postagönderiliyor: LİNUX TRENİ ALMANYA'DA HIZLANDI

From: tekgida (tekgida@kablonet.com.tr)
Date: Tue 15 Mar 2005 - 11:23:38 EET

>Ogrendigim kadariyla,
>
>Vakiflar Bankasi bir dis kaynak bulmus. Bu dis
>kaynakla toplu satinalma yapacak ve Vakiflar Bankasi
>kredi karti olan ogretmenlere 1 yil faizsiz bu
>kampanyadan faydalandiracak.
>
>Proje amaci bilgisayar okur yazarligiymis. Bu grupta
>kac kisi laptop kullanarak ogrendi bilgisayar
>hadisesini? Hadi sen ben o herkes dinazor diyelim,
>piyasada 400 USD ye toplanabilen PC varken ve toplu
>satinalmayla cok daha ucuza alinabilecekken nedir bu
>gosteris meraki?
>
>Ha bir de baska bir memlekette bir benzeri yasanmis
> [...]

Merhaba

Sayın Avcı, "Bir başka memlekette bir benzeri yaşanmış mı?"
diye sormuş.

Geçtiğimiz hafta, Avrupa Birliği'ne dahil ülkelerin içinde, en
"yoksul" durumda olan İspanya'nın Extremadura bölgesinin
tüm IT altyapısı işlerini üstlenen bir firmanın iki tepe yöneticisi
Türkiye'de konuğumuz idi.

Kendilerine bu projeden söz etsem, Sn. Coşkunoğlu'nun
meclise sunduğu soru önergesinin benzeriyle karşılaşacağımı
biliyordum, dolayısıyla o kısmı sağlımı düşünerek karıştırmadım.

Ama İspanya'nın neden kaynaklarını Microsoft'a değil, ülkenin
yetişmekte olan değerli gençlerine aktarmak isteğini birincil
ağızdan dinleme imkanı buldum.

Extremadura'da, 100.000'i biraz aşan sayıda bilgisayar (70
bini okullarda, 30 bini kamuda) Windows çalıştırMIyor.
Öğretmenler, Windows yerine İspanya'da geliştirilen, açık
kaynak kodlu, daha güvenli sistemler için eğitiliyor. Virüs
derdi yok, güncelleme için ek ücret yok.

Projenin tamamını detaylarıyla anlattılar. Projenin her adımının
a) açıklık, b) bağımsızlık, c) uzun vadeli planlama kıstasları içinde
tasarlandığını söylediler.

Dediler ki:

"Bu projede Windows kullanamazdık, çünkü şimdi toplam 240.000
bilgisayara Linux yüklüyoruz, ilk maliyeti düşük olabilir, ancak
uzun vadede bir firmaya bağımlı kalamayız". Sanırım
başlarına gelecekleri biliyorlardı. Deneyimliydiler. Projeyi buna
göre tasarladılar.

Sistemlerini gördüm. Çok akıllıca tasarlanmış. Bir öğrenci ve
öğretmenin ihtiyaç duyabileceği tüm yazılımlar hazır. İlginç
bir nokta da şu: Programların isimleri yerine İspanya'nın
çok önemli yazarlarını (kelime işlemci için) ya da çok bilinen
bir kuşunun adını (internet gezgini için) kullanmışlar.

Bu sayede Word, Excel gibi ürün isimleri yerine kavramları
öğreniyorlar. Öğretmen ve öğrencilerin hedefi ürün ezberlemek
yerine bilgisayar okur-yazarı haline gelmek.

Ayrıca masaüstü yazılımın önümüzdeki yıllar için
geliştirilmesi, eklenti yapılması da garanti altına alınmış. Bir
kopya aldım, sistemime kurdum, çok beğendim.

Proje EuroNews'a da konu olmuş, bu arada.

* * *

Bu arada, benzer dizüstü bilgisayarları Türkiye'ye 400 USD'ye
getirebilecek çok firma var. Neyse, o tarafı benim uzmanlık
alanıma girmiyor.

İyi çalışmalar