Re: [Linux] Skystar2 Linux uydu yayinlari nasil..

From: Sinan Alyuruk (sinan@lkdlists.ayder.org)
Date: Fri 10 Jun 2005 - 02:35:24 EEST

Merhaba
Yilmaz Bilgili wrote:

> Merhaba,
>
> Skystar2 yi nasıl çalıştırdınız? Ben uzun zamandır denemedim gerçi ama
> aylardır kart öylece yatıyor. Bir Belge varsa çok memnun olurum. Ya da
> kısaca deneyimlerinizi aktarırsanız.

Pek kısa olmadı ama Linux + skystar2 uydu yayinlari nasil izlenir ile
ilgili bir NASIL belgesi hazirlamaya calistim. Belki birilerinin daha
isine yarar.

Bilmeyen arkadaslar icin DVB (Digital Video Broadcasting) mevzusunu
biraz acalim . Uydu uzerinden digital yayin yapan televizyon ve radyo
kanallarin PC donanimi ile seyredilmesini ve kaydedilmesini saglar. DVB
'nin avantaji normal televizyon kartlari ile izlenen analog TV yayinlara
nazaran cok daha kaliteli ses ve gorsel yayinlarin alinmasina olanak verir.

Ayni zamanda DVB kartlari sayesinde mevcut bilgisayarinizi ile ucuz
yollu bir PVR (video kayit cihazi) yapabilir, Uydu yayinlarini DVD
kalitesinde (mpeg2 formatinda) bilgisayarinizda saklayabilirsiniz

skystar2 (http://www.technisat.com/) karti Turkiye stoklarinda kolayca
bulunabilen bir urun ( Ben satin aldigimda Fiyati ~72 USD idi).
Asagdaki anlatmaya calisacagim adimlar ile umarim sizde linux'unuzda
kolayca kurup calistirabilirsiniz.

Tabii oncelikle bu karta baglanacak yonu ayarlanmis bir canak anteniniz
de var olmali. Uydu anteni ayarlari icin size en yakin canak anten
servisinden yardim alabilirsiniz.

1 - Kernel konfigurasyonu
----------------------------
Oncelikle ihtiyac duyacaginiz Linux DVB suruculerinin son surumleri
asagidaki adresten bulunabilir.

http://linuxtv.org/downloads/

linuxtv-dvb-1.1.1.tar.bz2 -> Cekirdek modulleri ve Device dosyalari
linuxtv-dvb-apps-1.1.0.tar.bz2 -> Temel DVB yardimci programlari.

Oncelikle bu iki programi bilgisayariniza indirin.

2 - Kernel konfigurasyonu
-------------------------------------
Linux kernel 2.6.10 ve ilerki surumlerde surucunun bu son hali cekirdek
ile birlikte geliyor. O yuzden bu son surumlerde cekirdege
linuxtv-dvb-1.1.1 yamasi yapmaya ihtiyaciniz yok. Daha eski
cekirdeklerde ise README-2.6 dosyasinda anlatildigi gibi DVB destegini
guncelleyebilirsiniz. Birde onemli bir not linux DVB suruculerinin son
surumleri (> 1.1.0) 2.6.x cekirdek icin derlenmeye uygun. Eger 2.4
cekirdegi kullaniysaniz 1.0.1 versiyondaki yamayi kullanmaniz gerekiyor.

Yamayi yaptiysaniz veya 2.6.10 surumunden buyuk cekirdege sahipseniz
asagidaki modulleri derlemeniz gerekmektedir :

   Prompt: B2C2/Technisat Air/Sky/CableStar 2 PCI
     Defined at drivers/media/dvb/b2c2/Kconfig:1
     Depends on: DVB_CORE && PCI
     Location:
       -> Device Drivers
         -> Multimedia devices
           -> Digital Video Broadcasting Devices
             -> DVB For Linux (DVB [=y])
               -> DVB Core Support (DVB_CORE
[=m])
     Selects: DVB_STV0299 && DVB_MT352 && DVB_MT312 &&
DVB_NXT2002

    <M> B2C2/Technisat Air/Sky/CableStar 2 PCI

    [ CONFIG_DVB_B2C2_SKYSTAR=m]

Bu arada Fedora Core 3 kullanicilari, B2C2 cipsetli skystar2 destegi
olan en son cekirdege basitce 'yum update kernel' degip kavusabilir. ;)

Cekirdek suruculeri modul olarak derlenip yuklendikten sonra, /dev
alinda gerekli cihaz nodlarini yaratmamiz gerekiyor. devfs
kullaniyorsaniz burayi atlayabilirsiniz. Eger sisteminizde udev destegi
varsa, bunun yerine kernel dizinde Documentation/dvb/udev.txt
dokumanindaki adimlari uygulayiniz.

linuxtv-dvb-1.1.1/MAKEDEV-DVB.sh dosyasini calistirin. Asagidaki gibi
gerekli nodlari tanimlari yapilacaktir.

rm -rf /dev/ost
rm -rf /dev/ost
rm -rf /dev/dvb
rm -rf /dev/dvb

mkdir /dev/dvb
chmod 755 /dev/dvb

for i in `seq 0 3`; do
        echo "Creating DVB devices in /dev/dvb/adapter$i"
        mkdir /dev/dvb/adapter$i
        chmod 755 /dev/dvb/adapter$i
        mknod -m 0660 /dev/dvb/adapter$i/video0 c 250 `expr 64 \*
$i + 0`
        mknod -m 0660 /dev/dvb/adapter$i/audio0 c 250 `expr 64 \*
$i + 1`
        mknod -m 0660 /dev/dvb/adapter$i/frontend0 c 250 `expr 64 \*
$i + 3`
        mknod -m 0660 /dev/dvb/adapter$i/demux0 c 250 `expr 64 \*
$i + 4`
        mknod -m 0660 /dev/dvb/adapter$i/dvr0 c 250 `expr 64 \*
$i + 5`
        mknod -m 0660 /dev/dvb/adapter$i/ca0 c 250 `expr 64 \*
$i + 6`
        mknod -m 0660 /dev/dvb/adapter$i/net0 c 250 `expr 64 \*
$i + 7`
        mknod -m 0660 /dev/dvb/adapter$i/osd0 c 250 `expr 64 \*
$i + 8`
        chown root.video /dev/dvb/adapter$i/*
done

3 - Modul Konfigurasyonu
------------------------------
Son olarak /etc/modprobe.conf 'a asagidaki satirlari girin.

   alias skystar skystar2
   alias frontend stv0299
   #alias frontend mt312

Bu arada skystar2 nin piyasada 2 degisik surumu mevcut

>modprobe skystar
>modprobe frontend

dediginizde hata alirsaniz /etc/modprobe.conf 'da frontend olarak
stv0299 degil mt312 'i secin.

dmesg ile baktiginizda:
  drivers/media/dvb/b2c2/skystar2.c: FlexCopIIB(rev.195) chip found
  drivers/media/dvb/b2c2/skystar2.c: the chip has 38 hardware filters
  DVB: registering new adapter (SkyStar2).
  DVB: registering frontend 0 (ST STV0299 DVB-S)...
Duzgun olarak yuklendigini gorebilirsiniz.

Bu arada Fedora Core 3 un kudzu'su skystar2 kartinin eth1,2 filan diye
tanitiyor. eger modprobe.conf icinde alias eth1 skystar2 diye bir tanim
varsa kaldirin.

4 - DVB api kurulumu
------------------------------
http://linuxtv.org/downloads/ adresinden indireceginiz
linuxtv-dvb-apps-1.1.0.tar.bz2 yada daha yeni surumu neyse acin

>make
>make install

ile derleyip kurun.

Bu dvb api son derece basit szap, scan gibi komut satirindan calisan
uygulamalari sisteminize kuracaktir. Hersey yolunda gitti ise artik
donaniminizi test edebiliriz. Oncelikle ayarlari yapilmis canaginiza
gore (Turksat, Hotbird vs) bir kanal listesi olusturmak gerekiyor.

dvb-api ile gelen "scan" komutu bu isi yapmaya yariyor. Ancak bu program
uyduda kapsamli bir kanal taramasi yapamiyor.Ayarli oldugu uyduda bir
transponder'a baglanip, o frekansta yayin yapan kanallarin listesini
dokmeye yariyor. linuxtv-dvb-apps-1.1.0/util/scan/dvb-s dizininde
birtakim uydular ve transponder frekanslari mevcut. Ancak o dizindeki
Turksat-42.0E dosyasindaki bilgiler guncel degil o yuzden Turksat 'a
donuk canaklar icin

>scan Turksat-42.0E

dediginizde "ERROR: initial tuning failed" hatasi ile
karsilasabilirsiniz.. Turksat A.S. nin yayinladigi son Eurasiasat
Promosyon frekasi (EAS PROMO) 11734 MHz, Polarizasyon: Yatay
(Horizontal), Sembol oranı(Symbol Rate): 3291 Ksymb, FEC:3/4 (kaynak:
http://www.uydutvhaber.net) Bu yuzden Turksat-42.0E dosyasini:

   cat > yeni_turksat
   # Turksat 42.0E
   # freq pol sr fec
   S 11734000 H 3291000 3/4

olarak degistirip

>scan yeni_turksat > /var/video/turksat

diye deneyiniz. Bu arada birden fazla canak anten DiSEqC switch ile
bagli ise -s N ile switch pozisyonunu -l parametresi ile de
canaginizdaki LNB tipini belirtmeniz gerekebilir. Daha fazla yardim icin
lutfen scan --help komutunu kullanin. Ilk seferinde calismasa bile
birkac denemede dogru ayarlari bulabilirsiniz.

5 - DVB-API ile kanal ayarlamak
-----------------------------------
Artik kanal listesini de aldiktan sonra, szap komutu ile istediginiz
kanala kilitlenip yayini almak kaliyor.

>szap -c /var/video/turksat -r -i

komutu ile dvb-api nin interaktif konsol uygulamasini calistirin.

/var/video/turksat dostasindaki ilk sutundaki kanal isimlerinden birini
yazin.

>>> TRT1
zapping to 91 'trt1':
sat 0, frequency = 11096 MHz V, symbolrate 27500000, vpid = 0x0200, apid
= 0x0201
using '/dev/dvb/adapter0/frontend0' and '/dev/dvb/adapter0/demux0'
status 03 | signal 8929 | snr 4eea | ber 0000fff0 | unc 00000000 |
status 1f | signal ab93 | snr b763 | ber 00000ba4 | unc 00000000 |
FE_HAS_LOCK

Burada son satirda FE_HAS_LOCK ifadesi kanala baglanildigini gosteriyor

6- Yayinlari seyretmek (Hele sukur :))
-----------------------------------
Simdi bilgisayarinizda bir mpeg2 hardware bulunmadigini varsayarak,
mpeg2 cozucu yazilimlardan birini linux sisteminize yuklemeniz
gerekiyor. En bilinen programlar

mplayer: http://www.mplayerhq.hu/
xine: http://xinehq.de/index.php

Birini yukardaki linklerden yada apt/yum reponuzdan cekip kurun.

mplayer icin:
mplayer - < /dev/dvb/adapter0/dvr0

komutu ile szap ile kilitlendiginiz kanali seyredebilirsiniz.

xine calistirmak icin ise -with-dvb destegi ile derledikten sonra, 5.
bolumde olusturdugumuz /var/video/turksat kanal dosyasini
~/.xine/channels.conf olarak linkleyin. xine 'i calistirip DVB dugmesine
basin, listedeki kanallar calisacaktir.

Ayni yontemle digital yayin yapan radyolari da dinleyebilirsiniz.

7- Yayinlari kaydetmek
---------------------------------------
Bu heralde cok daha basit

>cat /dev/dvb/adapter0/dvr0 > ~/video/trt.mpg

seklinde kullanabilirsiniz. Hatta hem kaydedip hem seyretmek isterseniz:

>cat /dev/dvb/adapter0/dvr0 > ~/video/trt.mpg;mplayer ~/video/trt.mpg

gibi kullanilabilir.

8- Profesyonel Video Gostericisi VDR
---------------------------------------
Tabii bu kadar komutla ugrasmak istemiyorsaniz, vdr programi tam size
gore. Uzaktan kumanda (lirc) destegi, on screen display menuleri vb.
bircok sey:
http://www.cadsoft.de/vdr/software.htm

Adresinden edinilebilir. Ayni linkte uygulamanin screenshot'lari da mevcut.

Tabii programi kullanmadan scan komutunu -o vdr parametresi ile
calistirip vdr 'in istedigi turde bir channels.conf olusturmak gerekli.

9- Video Isleme
Kaydettiginiz film, muzik vb mpeg2 icerigini kesip bicim istediginiz
gibi montajlamak icin avidemux kullandim. wine ile virtualdub-mpeg2
biraz daha basit gelse de avidemux 'ta kullanisli.

http://fixounet.free.fr/avidemux/
http://avidemux.sourceforge.net/

adreslerinden temin edilebilir.

Bu gecelik bu kadar, biraz vakit bulunca birkac duzeltme ve ek yapmaya
calisirim.
Herkese iyi seyirler,

Saygilarimla,
Sinan Alrürük