Re: [Linux] yüklemem problemi

From: Bulent Sener (bsener@inonu.edu.tr)
Date: Wed 13 Jul 2005 - 23:06:42 EEST

Merhaba,
.tar.gz ile biten dosyalar genellikle kaynak kodların bulunduğu dosyalardır. Bu
biçimdeki programları kurabilmek içimn kaynak kodu derlemeniz gerekir. Öncelikle
tar -zxvf dosya-1.1.tar.gz ile arşivi bir dizine açın. Sonra oluşan bu dizine geçerek
(örneğimizde cd dosya-1.1 ile geçebilirsiniz) ./configure, make ve make install
komutlarını vermeniz gerekir. Özellikle make install komutunu verirken root olmanız
gerekir. (su make install komutunu verebilirsiniz, sizden root şifresini girmeniz istenir.)

Bir öneride bulunmak isterim. Eğer sizin için kaynak koddan programı derleyerek kurmak
çok önemli değilse kaynak kodu derleyerek kurmak yerine paket yöneticinize göre (sizinki
RPM) uygun dosyalar ile kurmanız daha iyi sonuçlar verebilir. Bu size güncellemeleri
daha kolay izleme ve gerekmediğinde programları kaldırmada inanılmaz kolaylıklar
sağlayacaktır. Gerekli programı google.com da bir arayın. Örneğin xmms .rpm mandrake
10.1 gibi arama ile mandrake için hazırlanmış xmms rpm dosyalarını bulup bilgisayarınıza
indirebilirsiniz. Sonrası en kolay kısım rpm -ihv xmms-sürüm.rpm ile kurabilirsiniz.

Bunların dışında Mandrakede urpmi diye bir program olması gerekiyor. Aslında Mandrake
dokümanı bol dağıtımlar arasında. Kısa bir araştırma sonucunda nasıl daha kolay paket
yükleyip kaldırabileceğinizi bulabilirsiniz.

Saygılarımla,
Bülent ŞENER