[Linux] Lİ nux da ext2 ve ext3 ile /kok ve /home /usr vs. dizinlerin fiziksel disk uzerideki goruntuleri....

From: linuxrd@spymac.com
Date: Sat 26 Feb 2005 - 14:13:15 EET

Merhaba.
-X1.Kurulum sirasinda Disk Druid ile /, /home, /usr, swap vs. dizinler icin ayri ayri boyut belirlenip hepsi icin ext2 formatini yada ext3 formatini secip formatladiktan sonra disk uzerinde windows gibi fat32, ntfs gibi bir yapimi olusuyor? x2. Bu yapinin / kok dizin sekli ve alt dizinleri disk uzerinde nasil yerlesiyorlar? X3. ext2 ve ext3 diskteki mbr kaydi nasil degistiriyorlar?
-X4.xp'de disk management ile disk uzerinde primary parition ve extended partion ile logical disk kavramlari linux ve unix'in ext2 ve ext3 tarafindan nasil karsilaniyor?

-X5.disk'i ext2 veya ext3 ile formatlayinca /home /usr / vs. dizinleri ayri ayri partition oluyor ve /home /usr vs. dizinleride o partition'larin label'i gibi bisimi oluyor?

-KOnuya tam vakıf olmadigim icin bi turlu cozemedigim linux dosya yapisinin disk uzerindeki durumunu anlayabilirsem diye sorulari sordum. windows'u kullana kullana kavradik.

ADIM ADIM windows'ta yaptigimiz islemlerin linux'taki karsiliklarini anlatabilirseniz sevinirim. Man dosyalarini okuyorum fakat konuya tam vakıf olmadigim icin anlayamiyorum.

1.Adim. sistem Boot ettik.(windows boot disk'i ile-cd)----Soru.Adim1. Lİnux'un cekirdegini bir diske yazip onu boot diskimi yapiyoruz? cd'den boot ettirip dos'taki ic komutlari ve dis komutlarina benzer bir ic ve dis komut sistemi varmi? Isimize yarayacak linux program paketlerini bu cd'ye nasil yazdirip kullaniyoruz?

2.Adim. Sistem boot ettikten sonra Dosprompt'tan fdisk yaziyorum. (disk'i hic ellesilmemis kabul edelim) Soru.2.adim: Linux'ta sistem boot ettikten sonra boot ve sifresi ile logon olup hangi komut ile windows'taki fdisk programinin yaptigi isi yapiyoruz? Diskdruid ilemi.

3.Adim: fdisk ile primary ve extended partition ayarliyorum. Soru.3.Adim. Bunu Linux'ta nasil yapariz? Primary ve extended parition kavramlari linux'un ext2 ve ext3 disk formatlari bakimindan ne anlama geliyor.

4.Adim. fdisk ile extended parition icinde logical disk'leri ayarliyorum. soru 4. adim. Logical disk kavramlari linux'un ext2 ve ext3 kavramlaribakimindan ne anlam ifade eder. bu islem nasil yapilir.

5.Adim. Bilgisayari acip kapattiktan sonra yine boot diski ile boot edip format komutu ile partition'lari ntfs dosya sistemine gore formatliyorum. Soru. 5.adim:A.Bunu Linux'ta disk bolumlemesinden sonra hangi komutla hangi formatla(ext2 veya ext3 veya swap) formatlayabilirim? B. Bu format sekilleri arasindaki farklar nelerdir(ext2. ext3. swap)? C. Linux 30 yildan beri / dizin sistemi dosya sistemine sahip olduguna gore bu ext2 ext3 ve swap format sekillerinin disk uzerindeki goruntusu nasil degisti? d. Niye degisti?

6.Adim. Sistemde disk bolumleme islemi ve format olaylari bitince her hangi windows surumu ile (w2k3) isletim sistemini
istedigim bir disk bolumune yukluyorum. Isletim sistemini nereye yuklersem yukleyeyim C:\ partition'una windows'un boot
etmesi ile iliskili dosyalar kopyalaniyor. ntldr boot.ini vs.. Yani windows surumunu d:\ ye dahi yuklesem boot dosyalari
C'ye yaziliyor. Soru.6.adim: Linux'da bolumleme ve format isi bitince mesela suse9.2 veya redhat dagitimlarindan birini kurmak icin boot edip kurma isine basliyorum. Disk druid kismina gelince diski daha onceden bolumlere ayirdigim icin /usr /home /, vs. dizinleri sadece mount ediyorum, oylemi?(yani teorik olarakmı?). Yada edit ediyorum oylemi? dogrumu? Soru 6.Adim.2'inci kisim. Disk druid islemi sonunda yast yada diger kurucu programin linux dosyalarini disk uzerine kopyalamasi partitionlara windowstaki gibimi yapiliyor.Yani Windows kurulumu ornegin D:\'ye yap dediysem boot dosyalarini c:'ye digerlerinin tamamini D:'ye kopyaliyor. Linux neler yapiyor? boot dosyalarini \boot dizinine(yada partition'una) \home dosyalarini (dizin yada partitiona).

Sonuc:1. Windows'ta sonucta a,b, c, d, e vs. harflerle belirtilen driver'lar ve benim cd emulasyonu icin kullandigim sanal partisyonlar olustu. Linux'ta ise hda1 hda2 , hdb1 vs. Bunlarin /home /usr /boot /etc /var  ve kok dizini ile ilgileri nelerdir? Bu dizinlerin ozellikle kok dizinin / hda1 hda2 vs.uzerindeki goruntusu ve mbr uzerindeki goruntusu nasildir?

yardimlariniz icin tesekur ederim. Soyledigim gibi linux'u yeni ogrenmeye basladigim icin anlamsiz sorular sormus olabilirim.
Hosgorunuze siginir calismalarinizda basarilar dilerim.