[linux-baslangic] Re: SUSE 9.1 ve kilitlenme (SuSE ozel)

From: Umit Bozkir (bozkiru@bunalmis.com)
Date: Sat 18 Sep 2004 - 17:55:43 EEST

Merhaba
17-09-2004 Cuma günü saat 14:19 sularında, K. Taylan ZEYREK dedi ki:
> benim bunu deneyecek bir SuSE 9.1 'im yok.
Yorum yok:)

> Ancak sorunu SuSE 'nin uzerine attigim da (zaten sadece bir kullaniciyim
> :) )
> anlasilmasin. Ama oneriniz aklimda herhangi bir sekilde buna benzer bir
> sorun ile tekrar karsilasir isem dener ve sonucunuda benden, bu mail gurubu
> araciligi ile ogrenirsiniz. Tesekkurler.
 Gerekiyorsa Suse'ye laf atariz ama malum -ozellikle- GNU'nun bize
kazandirdigi aliskanliklardan biri sorunu tespit ettikten sonra cozmeye
calismak,cozemiyorsak yardim istemek ya da en azindan sorunu -varsa
cozumuyle birlikte- program yazari ve ya yazarlarina bildirmektir.Artik
daha sonra dagitimin sagladigi destekten yararlanilabilir.Sizin
yasadiginiz kilitlenme sorunun kaynaginin birden cok sebebi olabilir.
Sorunu tespit etmeden programi/bilgisayari yeniden kurmak pek cok acidan
yararli bir davranis degil.Ancak sizin dagitimlar ve sistemler arasinda
denemeler yaptiginizi dusunursek bu durumu mazur gorebiliriz.:)

 Diger yandan kullandiginiz Suse'nin pro mu personal mi,pro ise kutulu
mu degil mi (kutulu almis olabilirsiniz) bilmiyorum bu yuzden dogrudan
uzerinize alinmayin ama uzun suredir Suse pro surumu hakkinda soylemek
istedigim ancak bir turlu firsatini bulamadigim , bu konuyla da biraz
ilgili bir nokta var : Kutusuz Suse Pro surumu cdlerinin kullanimi.

 Yeni baslayan pek cok insan Suse'yi duyup,gorup,begenip hemen kurmak
istiyor.Malum , cdler cok kolay bulunamadigindan , saglamligindan emin
olunmayan cdler arkadas cevresi sayesinde ve diger yollarla
ediniliyor.Suse her ne kadar personal surumunu ftpye atmis olsa da bazi
insanlar MS urunleri kullandiklari gunlerden kalan ve hala atesini
koruyan "warez ruhuyla" pro surumunu -bazen bu listelerde de sahit
oldugumuz gibi- ariyorlar/kuruyorlar.Pro surumu arayip,kurmanin tek
sebebi bu olmadigi gibi bu surumdeki ozellikleri elde etmenin tek yolu
da yasal olmayan yollar degil.Burada Suse kendi idealini olusturuyor ve
kutulu urunlerini piyasaya suruyor.Bu,bir ev kullanicisi icin ideal olan
, isolarin ftp de olmasi,sinirsiz kopyalama ozgurlugu vs gibi
beklentileri tam anlamiyla karsilamiyor belki ama yine de Suse'nin
sagladigi bazi istisnalar var : Ftpden kurulum , ftplerden indirilen
paketlerin iso haline getirilebilmesi icin uygun sartlar , lisanslari
yuzunden -pro surumu de dahil- cdlere konulamayan program veya
eklentiler -maalesef yurticinde pek olmayan- cesitli yansilarda
bulunabiliyor.Dolayisiyla biraz arastirmayla pro surumu gibi bir dagitim
kurulabilir (Bu arastirmalar sonucunda yeni surum KDE daha duyurulmadan
Suse'ye ozel rpmleri bulunulabilir:)).

Peki cdler bilindik pek cok yolla elde edinilirken bu kadar ugrasa ne
gerek var?

Pro cdlerini elde etmis yeni baslayan biri , Suse'nin ozel eklentileri
ve piyasada dolasan bazi yanlis bilgiler yuzunden genel anlamda
GNU/Linux'u , MS taklitcisi dolayisiyla karsiti gibi sanabiliyor.Cesitli
ortamlarda dile getirmeye calistigimiz GNU/GPL ve genel anlamda lisans
hassasiyetini ninni niyetine dinliyor.Eger yeni baslayan kisi
arastirmaci degilse Suse'nin pek vurgulamadigi Ozgur Yazilim
dusuncelerine,fikirlerine,paylasimci ruhuna pek fazla asina
olamiyor.Suse'nin bazi lisans sozlesmeleriyle sagladigi eklentileri
lisansina bakmadan kullaniyor,ikaz ettiginizde hic
kaygilanmiyor.Suse'nin resmi aciklamasi olmayan , "Just use it" (kullan
gitsin) sozlerini cok fazla ciddiye aliyor.
Bu listelerde pek rastlanilmasa da SuSE politikalari RedHat gibi
elestiriliyor ve Suse'nin Windows gibi kullanilmaya calisilmasindan ve
de olagan kucuk aksakliklardan olusan sorunlara bazen cevap
verilmiyor.Hatta cevap vermeyecegini acik acik beyan edenler bile
oluyor:).
Yani Suse kullanirken hem Suse sartlarina uymaya hem de camianin
kaygilarina ozen gostermekte fayda var.:)

 Daha once soyledigim gibi bunlari dogrudan size yonelik
yazmiyorum.Benim soylediklerim daha once yazilmamis yorumlari icermiyor
ama ozellikle Cebit'te Suse isteyenlere , Suse'nin durumunu anlatmaya
calistigimda pek dikkate alinmamak beni bu yaziyi yazmaya itti.

Saygilar