Re: [Linux] program kaldirma

From: Erhan Ekici (erhan@uzem.itu.edu.tr)
Date: Thu 02 Dec 2004 - 15:13:54 EET

Merhabalar..

Quoting Orkun Unalan <orkunalan@hotmail.com>:

> Redhat 9 da program ekleme kaldirma komutlarla mi oluyor sadece ? Hangi
> programla eklenip kaldiriliyor , programlarda uninstall gibi bir secenek yok
> sanirim ? yada hangi komutlarla program eklenip kaldiriliyor ?

Redhat icin menulerde "Program Ekle/kaldir" gibi bir bolum var. oradan
yapabilirsiniz. Komut ile kaldirmak isterseniz:

rpm -e program_adi

diyebilirisniz. Silmeden once sonucu test etmek isterseniz --test parametresi
ile calisitrin.

> rpm otomatik kurmuyor mu iki tiklamayla ...
GUI bir paket yoneticisi kurulu ise bunuda yapabilirsiniz.

> Her linuxda program ekleme kaldirma degisik midir ? bunun ana , hepsinde
> ayni olan yöntemi nedir ?
Kaynak koddan derleyerek program kurarsaniz bu dediginiz olur. Ama dagitimlar
kendilerine ozgu paket yonetim sistemleri ve paket mekanizmalari
kullanabiliyorlar.

mesela RedHat, Fedora, SuSE, Mandrake vs RPM tabanli sistelerdir.
Diger taraftan Debian, Knoppix, Ubuntu vs ise DEB tabanli sistemlerdir.

Ama sonucta bu dagitimlarda kendi paketlerini olusturmak icin kaynak kodu
kullanir. (.tar.gz gibi) Bu kaynak kodu ve yanina Spec, control, rules vs
eklerler ve paket uretme programlarina bunlari girdi olarak vererek 'binary'
paketlerini olustururlar.

Kisacasi hikaye uzun zaman kisa :)

Su baglantilara bakmanizi oneririm:

http://www.rpm.org/RPM-HOWTO/