[linux-baslangic] Re: linux-windows karsilastirmasi

From: Recai Oktas (roktas@omu.edu.tr)
Date: Wed 21 Apr 2004 - 13:42:24 EEST

* Orhan Berent [2004-04-21 08:45:30+0300]
> Biraz hitabete dikkat edin lutfen.Bu mesaji atmakla zaten gereksiz
> trafik yaratan sizsiniz.Bir de kim oluyorsunuz ki bana liste kullanimi
> hakkinda diskur cekiyorsunuz.
>
> 16 yasindaki ogrenci dahil hicbir zaman insanlara sen diye hitap
> etmem,siz de dikkat ediniz.

Orhan bey, isabet etmissiniz. Su an bos bir vaktime denk geldi ve hazir
yas sozcugu de telaffuz edildi, su listeleri ilk zamanlarindan itibaren
takip eden bir yasli dinozor olarak aramizdaki genc arkadaslara bazi
hatirlatmalar yapmaya kendimde hak buluyorum :-) Sozlerimin ozel bir
kisiye yonelik olmadigini pesinen bildirmek isterim.

Mesele "How to ask smart questions" cevirilerini okumakla bitmiyor.
Malum bu Ingilizcede "sen/siz" ayirimi da yoktur. Demek ki ait oldugumuz
kulture, mesrebe ozel hususlari da iceren bir cok inceligi goz onune
almamiz gerekiyor. Butun bunlari ozetleyen sihirli bir sozcuk vermek
gerekirse, bu sozcuk "edep" olurdu.

Okudugunuz ve cevap yazdiginiz kisileri tanimiyorsunuz. Tanimak icin
acik bir girisimde bulunmak zorunda da degilsiniz. Ama ofkenize yenik
dustugunuz en hassas anlarda bile klavyenin basina oturmadan once
muhatabinizin kisiligini, konumunu ele veren eski tabirle karinelerin
(ipuclarinin) izini surmek bu edebin bir geregidir. Muhatabiniz yanlis
bir gorus serdetmis olabilir, hatta bu yanlis buldugunuz gorusu
yakisiksiz buldugunuz bir uslupla ifade etmis de olabilir. Ama o kisiye
cevaben yazacaklariniz sadece bir iletinin cimbizla cekilerek
yargilanmasindan ibaret olamaz.

Trafikte size yol vermeyen "trafik magandalari" pek muhtemeldir ki,
sokakta da dogru durust yurumesini bilmiyordur. Bu argumanin dogru
olmadigi nadir durumlarda olsa olsa daha kotusu, yani "bolunmus kisilik"
sendromu gecerlidir :-) Benzer sekilde, bu tur kamusal alanlarda
gormediginiz insanlarla yazisirken takip edilmesi gerekli usulun
anlasilmasi acisindan benzetme yoluyla cikarilabilecek basit gercekler
bu konu icin de gecerli aslinda. Birkac soz soylemek uzere nefeslenen
bir kisi, insanlarin topluca sohbet ettigi bir mekana girdigini
unutmamali. Boyle bir mekanda muhatabiniza iki cift laf etmeden once
nasil ki hitap cumlelerinize ince ayar cekme geregi hissediyorsunuz,
ayniyle burada da gecerli degil mi? Ingilizcesi "lurking" olan bir
"saklanma" tabiri var. Yani elinize sazi almadan once etrafi tanimak.
Sizden cikan her ileti; hassasiyetleriniz, yasiniz, statunuz velhasil
sizi karakterize eden butun ipuclarinin toplandigi ve arsivlendigi kucuk
bir kisilik tarihcesine katkida bulunuyor aslinda. Hangi liste veya
forumda konusursam konusayim, ben bu kucuk tarihcelere mutlaka
basvuruyorum ve inanin ki soyleyecegim sozleri geregince takdir edilmis
bir edep olcusu icinde kurgulamak icin yaptigim bu kucuk inceleme ozel
bir yetenek gerektirmiyor.

Saygi ve sevgilerimle,

--
roktas