[linux-baslangic] Re: linux

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Tue 21 Jan 2003 - 16:40:52 EET

KARADAM - Omega Bilgisayar wrote:
> Slm
>
> Arkada=FElar google varsa bu listeye gerek yok o zaman!!! Neden burada
> birbirimize yard=FDmc=FD olmuyoruz.yoksa o kadar sosyal yaratt=FDklar
> de=F0imliyiz...paralize olup monit=F6r kafa olmad=FD=F0=FDm i=E7in bazen =
> payla=FEmak
> veya =F6=F0renmek istediklerim oluyor. ha bu baz=FD arkada=FElar=FD =
> rahats=FDz
> ettiyse kusura bakmay=FDn.sa=F0olun ben google dan arar=FDm.yard=FDmc=FD =
> olan
> olmayan herkese te=FEekk=FCrler...

Google'da iki tık ile bulunabilen cevaplar için bu listeye gerek yok
elbette.

Bir benzetme: Birisinin ev ödevini başkasına yaptırması ile ev ödevinde
takıldığı noktaları sorması arasındaki fark.

Sorulan soru karşısında tepkilenilen nokta:

1. Herhangi bir arama motoru, en basit bir arayış ile bulunabilecek bir
soru ile karşılaştığınızda, karşı tarafın kendi vaktinden 2 dakika
tasarruf edebilmek için listeye yazdığını düşünüyorsunuz.

2. Cevapladığınız mesele, çok kısa zaman içerisinde "conf dosyamı ekte
yolladım, düzelt, bana geri yolla" (yollar mısınız falan da değil...)
haline dönüşebiliyor. O zaman da karşı tarafın bir şeyler öğrenmek için
yardım arayışında değil, kendi işini başkalarına gördürmek peşinde
olduğunu düşünüyorsunuz.

Garip bir kaderdir, buna itiraz ettiğinizde de genelde, "ne var yani,
biraz anlayışlı olsanız da,..." diye başlayan serzenişlerle
karşılaşıyorsunuz.

Genelde Internet üzerinde listelerde hakim olan "adab-ı muaşeret"e
"netiquette" denir. Genel geçer netiquette dahilinde:

1. Soru sormadan önce liste arşivlerine bakılır, benzer soru ve cevap
varsa, ondan faydalanılır. Bu listenin arşivleri:
http://listweb.bilkent.edu.tr/Linux/

2. Soru sormadan önce sorunun cevabını kendi başınıza bulmaya çalışır,
bulamayınca yardım istersiniz. Başlıca arama motoru:
http://www.google.com

3. Soru sormadan önce listede çok sorulan soruların toplandığı yere
bakılır: Bu listenin SSS(FAQ)'su:
http://sss.linux.org.tr/

Ancak ondan sonra, soracağınız soru, cevaplamaya değer bir soru haline
gelir, "ev ödevimi yapıver" halinden çıkar.

Esen kalın,
Deniz