[linux-baslangic] Re: MS win [FAQ]

From: Enver ALTIN (ealtin@casdb.com)
Date: Sun 12 Jan 2003 - 19:06:29 EET

On Sun, 2003-01-12 at 10:39, Cengizhan Kaptan wrote:
> Once Windows kurmalisiniz zira windows linuxu tanimaz... Redhat ise windowsu
> tanir...Disk fruid yardimiyla kurabilirsiniz...

Bu konuya biraz aciklik getirmek istiyorum.

Linux dagitimlarinin cogu, LILO veya GRUB gibi bir bootloader ile
birlikte gelir. Sisteminize linux kurarken, ornegin, 10G bir disk icin:

4.8GB Linux, ext3, aktif bolum [1]
200MB Linux swap
5.0GB Ayrilmamis bolge (Unpartitioned area)

biciminde bir bolumleme tablosu olusturursaniz, sisteminizi kurmaya da
Linux ile baslarsaniz:

1. Begendiginiz bir Linux dagitiminin CD'sini yerlestirir, kurulumu
yaparsiniz.

2. Sisteminizi yeniden baslatir, donanim/yazilim/masaustu ayarlarinizi
yapar, sisteminizi kisisellestirirsiniz.

3. Microsoft isletim sistemlerinden birinin CD'sini yerlestirir, bu
isletim sisteminin kurulumunu yaparsiniz.

4. Dosyalarin kopyalanmasindan hemen sonra Microsoft kurulum araci, disk
bolumleme tablosunda bazi degisiklikler yapar. Kendisini kurdugu bolumu
aktif hale getirir ve MBR [2] kodunu yeniden yazar. Dolayisiyla LILO
veya Grub eger MBR'de ise silinmis olur, degilse bile, aktif bolum
degistiginden, sistem dogrudan Microsoft sisteminizle acilacaktir.

5. Sisteminizi Linux ile su anda acamazsiniz.

Soru: Nasil yani? Linux gitti mi? Ya orada verilerim varsa? Onlari
kurtaramayacak miyim? Windows altindan ulasamaz miyim? E bu Linux berbat
birsey oyleyse. Bozdu butun sistemimi..

Yanit: Hayir tabii. Sadece sistem acilisinda baslayacak olan isletim
sistemi degisti ve Linux isletim sistemini acmaya yarayan disk
uzerindeki bir bolge, Microsoft kurulum araci tarafindan silindi. Linux
dosya sistemine erisebilir, LILO veya GRUB gibi boot-loader
yazilimlarini yeniden kurabilir, bunlarin diger isletim sistemlerini de
baslatabilmesini saglayabiliriz. Herhangi birsey kaybetmedik.

Soru: Nasil olacak?

Yanit: Pek kolay. Linux isletim sistemini kurdugunuz CD'yi takarsiniz.
Sistemi yeniden baslatirsiniz. Karsiniza CD'den acilis menusu, veya
kernel komut satiri (boot: gibi birsey) gelir.

Buradan sonra iki seceneginiz var:

1. CD'den mevcut, kurdugunuz Linux sistemini kolaylikla
baslatabilirsiniz. Bunun icin, boot: satirinda dagitimlara gore de
degisebilme ihtimaline karsin:

        linux root=/dev/hda1 ro load_ramdisk=0 initrd=
        mount root=/dev/hda1 ro load_ramdisk=0 initrd=
        bare.i root=/dev/hda1 ro load_ramdisk=0 initrd=

komutlarindan birini yazarsiniz. Dikkat ettiyseniz parametreler ayni,
dagitimlarda sadece kernel dosyasinin adi degisebiliyor. O da zaten
boot: satirinin uzerinde biryerlerde genellikle ipucu olarak bulunuyor.
Bu metod daima ise yarar. Bu komutu verdikten sonra sisteminiz normal
bicimde acilacaktir. Sisteme root yetkileri ile girip, ornegin LILO icin
/etc/lilo.conf icerisinde bazi degisiklikler yapar, kaydeder ve

        lilo

komutu verirsiniz. Yada eger varsa dagitiminizin otomatik bootloader
ayarlama yazilimini calistirirsiniz. Ornegin:

        liloconfig

Sisteminizi yeniden baslattiginizda artik acilacak isletim sistemini
menulerden secersiniz.

2. Eger varsa CD icerisindeki kurtarma secenegini calistirirsiniz.
Genellikle hersey kendiliginden olur biter.

Isletim sistemlerini hangi sira ile, nasil kurdugunuz cok da onemli
degil gorebildiginiz gibi. En cok fazladan bir-iki dakika harcarsiniz.
Windows'un klavye ve mouse ararken harcadigi sureden bir hayli kisa :)

[1] Aktif bolum, sistem acildiktan hemen sonra baslayacak isletim
sistemini belirlemek icin gelistirilmis bir metoddur. Bolumleme
tablosundaki (sayisi en cok 4 olabilen) ana bolumlerden biri aktif
olarak secilir ve bu bolum uzerindeki isletim sistemi acilir.

[2] MBR, Master Boot Record, bolumleme tablosunun en basinda, aktif
bolumdeki isletim sistemi baslatilmadan hemen once calistirilmasi
beklenen baslangic yazilimi olarak bilinir. Eger MBR uzerinde bir
baslangic yazilimi yoksa, aktif bolum uzerindeki boot kaydi
calistirilir.

Saygilar

--
Enver ALTIN (a.k.a. skyblue)      - Software developer, generic solvent
http://enver.casdb.com            - mailto: ealtin at casdb dot com

Children are unpredictable. You never know what inconsistency they're going to catch you in next. -- Franklin P. Jones

-- Attached file included as plaintext by Ecartis -- -- File: signature.asc -- Desc: This is a digitally signed message part

----------------------------------------------------------------------- Liste üyeliğiniz ile ilgili her türlü işlem için http://liste.linux.org.tr adresindeki web arayüzünü kullanabilirsiniz. http://www.linux.org.tr/listeler.php sayfasina bakiniz.