[linux-baslangic] Re: group owner'inin read hakki olmayan dosyalari bulmak

---------

From: Kenan Dogan (kndogan@yahoo.com)
Date: Thu 07 Aug 2003 - 18:51:19 EEST

    > Jargon konusunda pek iyi degilim ve linux'la daha
    > yeni yeni hasir nesir olmaya basladim.
    Burası da zaten "başlangıç" listesi, doğru yerdesiniz :)

    Benim de Linux'ta öğrenmem gereken çok şey var, ben de
    onun için buradayım. Listeye gelen mesajların çoğu şu an
    için bana pek az şey ifade ediyor. Yani daha katedilecek
    çok yol var. Ama yılgınlık YOK ! :))

    Bu arada, find komutunu çok kullanmıştım, ama sizin
    sorunuz üzerine "-perm" özelliğini inceleyip ilk kez
    kullanmış oldum. Yani siz de bana bir şey öğrettiniz.

    Neyse, kişiye özel mesaj gibi olmaması için hemen diğer
    konulara geçelim :

    > komutun ! \( -perm -'g+r' \) kismi ne ise yariyor ?
    > man sayfalarindan -perm ile ilgili bilgiye eristim
    > fakat !,\( karakterleri ile ilgili bilgi bulamadim.
    > Bu tarz komut olusturma ile ilgili kaynaklara nasil
    > erisebilirim ?

    1.) find komutunu ve seçeneklerini (-perm gibi) bir yana
        bırakırsak, bu konular genellikle "kabuk programlama"
        başlığı altında geçer (Shell programming).
        Bourne shell (sh), Bourne-again shell (bash), C Shell
        (csh), Korn shell (ksh)... gibi çeşitleri vardır.
        Diğerlerini pek tanımadığım için yanıltmış olmayayım,
        ama sh ve bash en yaygın kullanılanlarından diye
        biliyorum.
    2.) Kaynak olarak www.belgeler.org 'a bakabilirsiniz.
        Türkçe bir adres de şu :
        www.linuxfocus.org/Turkce/September2001/article216.shtml

        Ayrıca Google'dan Türkçe ya da İngilizce tercihinize
        göre aratabilirsiniz. (Madde-1'deki başlık bilgileri ile)
        Tabii 'bash' in man sayfası da iyi bir kaynaktır.

    3.)
      a.) ! \( -perm -'g+r' \) ifadesinde : "!" 'değil' (=NOT)
          anlamındadır. Sağ tarafındaki koşulun tersini ifade etmek
          üzere kullanıldı.
      b.) -perm -'g+r' koşulu, grup yetkilerinde "r" (read)
          bulunanlar anlamına geliyor. find'ın man sayfasına zaten
          bakmışsınız. Oradaki -mode seçeneği 'g+r' ve buna benzer
          birçok yetki kombinasyonuna olanak sağlar.
          Sekizli veya sembolik yetki modu (octal or symbolic mode)
          konusu için lütfen 'chmod' un man sayfasına bakınız.
      c.) \( ... \) simgelerinde "\" koruma (escape) karakteridir.
          Değilini almak üzere "-perm -'g+r'" ifadesinin tümünü
          parantezle kuşatmak zorundaydık. Ancak kabuk (shell) için
          parantez özel anlam taşıyan bir karakterdir, komutları
          kümelemede (bloklamada) kullanılır. Kabuğun parantezleri
          işte bu özel anlamları ile değil de, bizim kastettiğimiz
          anlamı ile yorumlaması için bir tür ön-bildirim simgesi
          olarak "\" karakterini kullanmış olduk.

    4.) Sözünü ettiğim "tar.gz" dosyasını ayrıca adresinize
        göndereceğim.

    Linux dolu günler :))