[linux-baslangic] Re: redhat 9.0

---------

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Wed 02 Apr 2003 - 07:52:45 EEST

    Çarşamba 02 Nisan 2003 00:08 tarihinde şunları yazmıştınız:
    > Merhabalar,
    > Ne kadar ilginç bir yaklaşım :) yaniz Deniz Hanımınki değilde Redhat bi
    > sonraki surumdede 6 ay sonramı diyecek bu sefer bi hafta ile alıştıröa mı
    > yapıyo :)
    >
    > yani neden böyle yaptılar acaba ?
    >
    > Saygılar
    >
    > Cem

    Herkesin bildiği bir şeyi tekrarlamakta fayda var:

    1. GPL, binary ISO hazırlayıp bedava dağıtmak mecburiyetindesiniz anlamına
    gelmiyor.
    2. GPL'in yükümlülüğü, yalnızca binary'yi dağıttığına kaynak kodunu da
    vermekten ibaret.

    Dolayısıyla GPL şartlarına tamamen uymak için, örneğin:

    a. Kutulu halde satabilir, bu kutunun içerisine kaynak kodlarını da ayrı bir
    CD halinde koyabilirler.
    b. Kaynak kod iso'larını veya RPM'lerini Internet'e koymak yeterli olabilir,
    binary RPM veya ISO'larını koymak mecburiyetinde değiller.

    OpenBSD ve Suse zaten bu şekilde dağıtılıyor. Binary ISO'ları ancak satın
    alırsanız elde edebiliyorsunuz.

    Redhat'in nereye gittiği konusunda bazı endişelerim var. Fakat bu spesifik
    meseleyi, ücretli RHN kullanıcılarına bir öncelik/bir ayrıcalık tanımak ve bu
    arada da, çeşitli yansı vb'lerine dağıtımın ulaşmasını sağlayarak kendi
    sunucularının dağıtımın ilk bir kaç günü neredeyse kullanılamaz hale
    gelmesini önlemek için yaptıklarını düşünüyorum.

    6 ay olmaz. 1 haftayı, yasal olmasına rağmen "ayıp olmasın" diye bekleriz.
    Ondan bir müddet sonra yasal mı, yasal diye FTP yansıları türer, kimse
    beklemez.

    Ha, Suse'nin ve OpenBSD'nin yaptığı gibi ISO'nun kendisine telif hakkı alırlar
    ve yasal olarak yeniden dağıtılamaz hale getirebilirler -- bu hakları var.
    Bunun kendilerine çok fayda getireceğini/satışları korkunç arttıracağını
    sanmıyorum.

    Esen kalın,
    Deniz