[Dernek] Ziraat bankasi

From: aydin (aydin@prosoft.com.tr)
Date: Fri 22 Oct 2004 - 20:03:52 EEST

Sayın liste üyeleri,

Dün Devrim Gündüz beyin de belirtmiş olduğu gibi
Ziraat bankasında yaşanan sorunlar ile ilgili olarak
bilgi vermek için zamanınızı alıyorum.

Ziraat bankası bundan 2 ay önce MS ile yürütmekte oldukları
işlemleri Linux+Oracle üzerine taşımaya karar verdi.
Bankaya her biri 8 adet Intel Itanium işlemci ve 32 GB
ana bellek, 5 'er adet NIC'ten oluşan 4 adet Unisys sunucu
kuruldu ve cluster yapısında çalıştırıldı. NIC'lerden 4 adedi
bonding yapılarak aynı MAC adresteymiş gibi davranmaları
sağlandı. Bunlaran ayrı bir Linux sunucuda ise sysdump ve
NTP sunucusu kuruldu. Disk sistemi olarak ise önce Hithachi
ardından da EMC disk sistemleri kullanıldı.

Tüm yüklemeler ve tanımlamalar ilgili firmaların kendi
insanları tarafından yapıldı. (Unisys, Oracle, EMC)
Linux kurulumu ise Prosoft ile birlikte Red Hat 'ten gelen
danışmanlar ile birlikte yapıldı. Kurulan sürüm
RH AS 3 for Itanium update 3.

Sistemin değişen kısmı sadece "core banking" denilen veri tabanı
kısmı. Öndeki uygulama sunucuları ise halen MS, uygulama ise
.net ile yazılmış durumda.

1 ay boyunca 480 şube (yaklaşık 3,000 kullanıcı) bu sistem üzerinde
çalıştılar, herhangi bir sorun gözlenmedi, sistemin utilization 'u
yaklaşık %20 civarında idi. 16-17 Ekim hafta sonunda geride kalan 700
civarında şubenin de sisteme dahil edilmesine karar verildi. Neden
hepsinin bir anda dönüşümüne karar verildiğini lütfen bana sormayın,
bilmiyorum. Ancak teknik kaygılardan başka birtakım etkenlerin olduğuna
inanıyorum.

Sistemde 12,000 kullanıcı için stres testi uygulandı, sorun çıkmadı.

Bu şekilde pazartesi sabahına geldik. Pazartesi günü sistemde
beklenmeyen bir yavaşlama yaşanmaya başlandı. Hiçbir sistemde
çalışamama, çakılma, çökme gibi şeyler olmadı. Bu yüzden bu kadar çok
katmanlı bir sistemde problemin kaynağını bulmak zorlaştı ve Pazartesi
günü zor geçti. Daha sonra yapılan çalışmalarda sistemi oluşturan
katmanlarda birtakım düzeltmeler yapıldı. 500,000,000 (beşyüzmilyon)
kayıt olan bir tabloda index düzeltildi, sistemi oluşturan parçalarda
parametre değişiklikleri yapıldı. Dün itibari ile sorun aşıldı ve sistem
beklenen düzeyine yakın olarak çalışıyor. Dün 1,000,000 'dan
fazla işlem yapıldı, amaçlanan ise 1,100,000 civarında. Gün sonu
işlemlerinde herhangi bir sorun zaten hiç olmadı.

Gerçekten olanlar bunlar. Bu yaşanan sıkıntıya rağmen ben Ziraat
bankasını bir başarı öyküsü olarak görüyorum. Ziraat bankası gibi
Türkiyenin en büyük ve en çok kullanıcısı olan bankanın Linux kullanıyor
olması ve her gün 1,000,000 'dan fazla işlemin gerçekleşmesi Türkiyede
(bana söylendiği kadarı ile de tüm Avrupada) olabilecek en büyük
referans, ya da onlardan bir tanesi.

Saygılar sunarım.

Aydın Paykoç