[dernek] Re: Akademik-CG/Egitim destek

From: Özer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Tue 25 May 2004 - 11:24:59 EEST

Merhabalar,

Çok katılıyorum görüşlerinize, 1-2 kısa yorumumu ara ara yapacağım...
Burcin Can wrote:

> [...]
>olduğu bir yerde eğitimi vermek bizim işimiz olmamalı. Bu durumda,
>sizin de belirttiğiniz gibi LKD'nin yapması gereken eğitim konusunda
>şirketlere de ivme kazandırabilecek, MEB, üniversiteler ve kamu
>kuruluşlarının Linux ve özgür yazılım alternatiflerini
>kullanabilmelerini sağlıyacak eğitim destek ortamını yaratmaktır.
>Bu bağlamda:
>. Linux ve özgür yazılımların eğitimine ve eğitimde Linux ve özgür
> yazılımların kullanımına yönelik özgür kullan hakları olan
> müfredat, ders notu ve içeriklerin geliştirilmesine yönelik bir zemin

Bu gerçekten önemli. Artık "nasıl yapılır?" dökümanlarının ötesinde,
belki biraz daha belli amaca yönelik, el kitabı gibi, ders içeriği gibi
şeyler gerçekten şart... Hatta "Linux for dummies..." falan tadında,
adım adım, herkesin anlayabileceği şeyler lazım...

>. Özellikle kısıtlı olanaklarla eğitim laboratuvarları kurma ve
> geliştirmeye, bakımına yönelik bilgi desteği üretme.

Eğitim laboratuarı için, en yüksek potansiyele sahip proje, lts olarak
gözüküyor. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bilgi işleminin başarı
öyküleri sunumunda, bir ilkokula bu şekilde bir laboratuvarı çok düşük
maliyetle kurduklarını anlatmışlardı. Tam istediğim gibi, maliyet
analizine kadar her şey vardı. Sunumlar sanırım web'e konacaktı, hatta
bir şenlik CD'si hazırlanmasından falan bahsediliniyordu, aslında var
bu bilgiler hazır.

Zaten onlar da, almışlar, http://www.k12os.org/ ,
http://www.k12ltsp.org/press.html , http://k12linux.org/contents.html
gibi kaynaklardan, uygulamışlar. Yani ortada bilgi var, belki biraz
lobicilik, belki yüzyüze uygulanacak yerlerle temas falan gerekiyor
herhalde...

>. Linux ve açık kaynaklı yazılımlarla uzaktan eğitim ve çokluortam
> içerik hazırlamaya yönelik destekler üretme.

Benim düşüncem, Linux User Guide, System Administration Guide, Network
AG, gibi bir şeyleri, video dersleri ortamına dönüştürmek, ve GPL/FDL
gibi lisanslarla yayınlamak.

Bir tane de açık desktop video kayıt yazılımı bulmuştum, sourforge'dan
arayıp. xvidcap adında.

http://sourceforge.net/projects/xvidcap/

Ekranda ne gözüküyorsa, mikrofondan ses kaydıyla falan, mpeg videolara
çeviriyor. Rehber'lerin üzerinden geçip, bir yandan anlatıp, bir yandan
kaydedilebilir... Windows'daki Lotus Screencam, veya Camtasia muadili...

Bir de uzaktan eğitim için moodle'ı beğenmiştim. Ders hazırlamaya,
sınav, quiz, ödev yapmaya oldukça uygun bir altyapısı var... Hem de
Fantastico anında kuruyor (ben pek sevdim bu Fantastico'yu)...

http://moodle.org/

Bir de bu içeriği, aşama aşama LPI 1. ve 2. düzey sertifikasyon
kriterleri ile uyumlu hale getirsek, ballı kaymaklı olur...

Eğitim veren firmalarda çalışan birkaç arkadaş ta vardı yanlış
hatırlamıyorsam, (Portakal Teknoloji, Frontsite, ?...) belki gönüllü
destekleri olur, onların da deneyimlerinden yararlanırız... Eğer bu
projeyi, çıkar çatışması olarak görmezlerse tabi... Eğitim şirketinin
içeriği, "ticari sır" olarak değerlendirmesi de mümkün...

>. Ölçme değerlendirmeye yönelik destekler üretme (burada çok önemli
> bir kalem ECDL'in Linux ortamında da yapılması olabilir. Bu
> noktada TBD ile işbirliği yapılabilir (mi?) )

ECDL ve TBD'nin işbirliği yapması bana uzak ihtimaller gibi geliyor.
Bildiğim kadarı ile ECDL, tamamen MS ürünleri temelli bir eğitim, ve MS
projenin ana sponsoru. "Parayı veren düdüğü çalar" mantığı ile, "Peki
linux eğitimlerini kim yapıp hazırlayacak? Bu projenin şu kadar bin
dolar maliyeti var, sponsoru MS, o parayı Linux eğitimleri için
kullandırtmayacaktır." gibi bir durum oluşacağını tahmin ediyorum.
Umarım yanılıyorumdur, önyargılıyımdır, ama benim izlenimlerim bunlar.

TBD'de de, pek fazla Linux/Açık Kaynak bilinci gördüğümü söyleyemem
şahsen. Yine kişisel görüştür, umarım yanılıyorumdur...

>Kısacası LKD'nin Linux ve özgür yazılım eğitimleri ve bunlar
>destekli eğitimlerin yaygınlaştırılması ve özellikle ülke
>çapında örgün eğitimde kullanılmasına yönelik bir çekim merkezi
>oluşturması, ve bir zemin hazırlaması gerektiğini düşünüyorum.

+1

>Bu konu birkaç aydır YK'da konuşulmakta ve derneğin biraz
>daha etlenip butlanması gerektiği düşünülerek ertelenmekteydi. Üye
>sayısını 450 küsür'e çıkartmış bir dernek olarak yavaş
>yavaş bu işe ısınabileceğimizi düşünüyorum. Bu konu başlığında
>kurulması planlanan çalışma grubunun amaçlarını tartışıp
>olgunlaştırırsak, YK'nun sonraki toplantılarında somut bir kuruluş
>önerisi ve tercihan gönüllü grubu ile masa üstüne koyabiliriz.

Benim asıl tereddütte kaldığım nokta, içeriğin, altyapının oluşturulması
falan değil, bir kere yapılacak işler çok sorun değil, yapılır, o kadar
seminer veren, kendi alanında uzman insan var. Benim asıl kafama takılan
nokta, derneğin içerik hazırlamanın ötesinde eğitim verip vermemesi.
"Eğitim firmaları ile rekabet etmemek, ve bu yüzden ücretli eğitim
vermemek" doğru bir ilke. Ama eğitim vermeden, içerik/altyapı
hazırlamak? Biraz değişik bir durum. Malzemenin eğitime uygunluğu da,
biraz kullandıkça ortaya çıkar, geri beslemeyle düzelir. Eğitim için de,
bir yerde, oturup sürekli maaşlı çalışacak eleman lazım. Acaba, biz
altyapıyı ve içeriği hazırlarken, eğitimi, sürekli ilgilenecek
insanları, eğitim veren şirketlere falan mı ihale etsek? Ya da biz bir
örnek oluşturup, eğitim şirketlerine, "Bakın bu altyapıyı ücretsiz
kullanabilirsiniz, maliyeti de son derecede düşük, hadi Linux eğitimi
verin" mi demeli?

Ya da mesela, dernek içinden, önce farklı ve yarı-ticari, kooperatif
gibi bir yapı kurup, onun bünyesinde, ticari olarak da eğitim verip,
fizibilitesini de çıkarıp, ondan sonra tüm projeyi belgeleri ile
yayınlayıp, Linux'cu eğitimci şirketlere, "hadi siz de yapın, bu karlı
bir iş" mı demeli?

Ya da ticari linux eğitimlerini boşverip, bunun hedef kitlesi olarak,
sadece eğitim kurumları, kamu kuruluşlarına mı odaklanmalı? Belki bu,
mesela meb'e "kendi destek ekibini kendin kur, maliyet daha da düşsün"
şeklinde ek bir avantaj da olabilir...

Çünkü sürekli olarak eğitim vermek, hem altyapıyı, hem de içeriği
oluşturmaktan çok daha zahmetli, uzun soluklu, ve süreklilik isteyen bir
iş. Benim asıl kafama takılan, o... Bir ihtimal, onu da AB fonları falan
destekleyebilir, onun için maaşlı eleman da çalıştırabiliriz... Çok iyi
araştırmak, projelendirmek lazım... Ufak ufak 6. Çerçeve programını
okumaktan falan başlıyoruz bu çalışmalara, hadi hayırlısı.

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.