[Dernek] Proje-cg ile ilgili öneriler

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Tue 07 Dec 2004 - 00:50:01 EET

Merhabalar,

Bildiğiniz gibi, proje-cg, son şenlikteki GK ardından, LKD olarak
yaptığımız faaliyetleri bir üst düzeye taşımak, yeri geldiğinde AB (veya
diğer fonların) desteklediği, bütçesi, hedefleri, kaynakları belli,
belki daha uzun soluklu organizasyonlar ve birikim gerektiren
faaliyetleri de gerçekleştirebilmemiz amacıyla kuruldu. Hatırlarsanız,
şimdiye kadar iki proje söz konusu oldu, birisi, Eminönü Belediyesi ile
Linux eğitimleri verme projesi idi, ikincisi de, MEB'de bir k12ltsp
tarzı kurulum yapıp, bunu giderek MEB'e tanıtıp, okullara ilerde ltsp
tarzı kurulumlar yapılması fikrini benimsetmeye çalışma projesi idi.

Eminönü Linuz Eğitim projesini, bir şekilde son tarihe yetişmedi, bir
süredir ben kendi belirsizliklerimden (iş-güç vs) proje-cg'ye düzenli
vakit ayıramadım. Ama artık bu nedenler biraz hafifledi ve ben de bu
arada biraz daha idari toplantılara katılarak derneği daha iyi tanıma,
nerde kim vardır, ne yapar, derneğin hassasiyetleri nelerdir daha iyi
anlama fırsatı buldum.

Bu arada bende şöyle bir düşünce gelişti, birincisi, illa ki AB'nin
proje için teklif çağrısını beklemek, ondan sonra da, o kısıtlı zamanda
paldır küldür bir projeyi oluşturmayı diğer cg'lerden bağımsız bir
şekilde tek başına üstlenir gibi çalışmak yerine, bütün cg'lerdeki aktif
üyelerin, hatta fiilen adı LKD'nin çalışma grubu olmasa da, ULUDAĞ gibi
yakından ilgili olduğumuz projelerde aktif idari görev alan, insanları
organize eden kişilerin de, proje-cg'ye üye olması, ve en azından AB'nin
STK'lar için hazırladığı "Proje yönetiminde mantıksal çerçeve el kitabı"
gibi dökümantasyonları okuyup anlaması, elinden geldiğince kendi
cg'sinde uygulaması, proje-cg'de deneyimlerini paylaşması, vs gibi,
proje-cg ile diğer cg lerinde içiçe olması, proje-cg'nin, LKD içinde,
"kısıtlı kaynakla etkin şekilde proje nasıl yönetilir?" "Proje yönetimi
döngüsünün aşamaları nelerdir?" gibi bilgi ve deneyimlerin biriktiği bir
havuz olması.

Mesela, bu AB desteği için değerlendirme kriterlerinden birisinde
"projenin çarpan etkisi yaratma potansiyeli" gibi bir ifade geçiyor. Ben
bu ne demek önceden bilmezdim. Ayrıca, daha önce hiç SWOT analizi
(Güçlü/Zayıf/Fırsat/Tehdit) yapmadım, ya da, "sorun ağacı" oluşturmadım.
Bunlar gibi birsürü şey var. Muhtemelen, sizlere de yabancı bunlar. Ama
hepbirlikte büyük bir projeyi planlıyorken, aynı dili kullanıp, etkin
bir şekilde bu analizleri yapıp, stratejileri belirleyip, kağıda döküp,
destek isteyeceğimiz yerlere yazılı olarak sunabilmemiz, sonra da o
metin üzerinden projeyi başarıyla uygulayabilmemiz lazım. Bu da
proje-cg'nin tüm diğer cg'lerle içiçe olması anlamını taşıyor. Yani
sadece ben veya 3-5 kişi başka bir şey yapmıyor da projeyi sadece harıl
harıl yazıyor, onun dışındaki faaliyetlerden soyut olamaz.

Yani, proje-cg'yi bütün aktif cg'lerle, koordinasyon ve işbirliği içinde
çalışan, "proje nasıl yönetilir" konusunu hem kendisi araştıran,
öğrenen, hem de her cg'ye destek veren, onlardan aldığı feedback'le
bilgi/deneyim havuzunu büyüten, sürekli küçük adımlarla da olsa bir
faaliyetin, bir hazırlığın olduğu, böylece X bir AB destekli proje
önümüze çıktığında da "hazırlıklı" olduğumuz şekle sokmak istiyorum.

Buna ek olarak, mesela belki proje-cg, bazı dış ilişkileri kurmak
konusunda da bilgilerin deneyimin biriktiği yer haline gelebilir. Misal,
X bir faaliyetimizi duyurmak istiyoruz, bir basın bülteni
yayınlayacağız, hangi konudaki bülteni kimler yayınlayabilir, bu bülteni
yazarken nelere dikkat etmek gerekir, vs gibi bir şey çıkabilir ortaya.
ya da hangü STK ile, hangi kamu birimi ile ne gibi işbirliklerine
gidilebilir, kimle ne temasımız var, zamanla bunun gibi, diğer cg
faaliyetlerinin teknik olmayan işlerine destek veren, bilgi sağlayan bir
hale gelebilir...

Şu anda uykum geldi, pilim bitiyor, herkesin yorumlarını önerilerini
bekliyorum, bir-iki hafta biraz beyin jimnastiği yapalım...

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.