[Dernek] Re: [Linux] Re: Liste kullanimi Konusunda

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Tue 11 Jun 2002 - 12:28:41 EEST

Baris Ozyurt wrote:
> Merhaba,
>
> USANET' den feed almasak ene olur ? Sadece local grouplar calissa? Ilerde
> belki bir üniversiteden alinabilir.

USENET'in genelinden feed almakla USENET'e feed vermeyi karıştırmayalım...

USENET'in genelinden feed alarak USENET'i taşımak sahiden önemli bir
bant genişliği gerektiriyor. Günde 18-20 Gig galiba da disk yiyor...

Fakat tr. hiyerarşisi altında bir grup kurabiliriz
(tr.comp.os.linux???). Bu grubu USENET'e uyumlu (genel'e
makegroup/checkgroup atılmış olarak) yapabiliriz. Bu grubu USENET'e (en
azından ISC'ye) besleyebiliriz. Bu şekilde Google vb gibi yerlerde
taşınmasını sağlayabiliriz.

Unutmayın, feed işi tıpkı routing gibi, komşudan komşuya yayılır. Yani
siz birine feed verirsiniz, o öbürlerine. Dolayısıyla eğer tr.
hiyerarşisi tutarsa, bu hiyerarşiyi üç beş feed'e besleyip, onların
öbürlerini beslemesi şeklinde dünyada ulaşılabilir kılmak mümkün.

Zaten Google Groups'da USENET hiyerarşisinin bütününü kapsıyor.
Dolayısıyla Google'ı besleyen ISC'ye feed vermek, tr. hiyerarşisinin
Google'da çıkması için yeterli.

Yerelde ise comp.* alt.* vb gibi feedleri almak zorunda değiliz.

Ben özellikle comp. hiyerarşisinin (binary grupları hariç) faydalı
olduğunu düşünüyorum, fakat buna tahsis edilecek bant genişliği bile
UlakNet için sorun olmuş olabilir. Ama dediğim gibi, feed almakla feed
vermek farklı şey.

Üniversiteler de bu şekilde bir tr. hiyerarşisini taşımaya razı
edilebilir diye düşünüyorum. Özellikle doğru yapılandırırsak, mailing
list trafiği kabul edeceklerine (her kullanıcı için birer kere..) bir
defa olarak newsgroup trafiği kabul edecekler, kullanıcılar yerelden
okuyacak.

Esen kalın,
Deniz