[LINUX:25654] Re: FW: ide-raid hakkinda bilgi...

From: Serdar KOYLU (skoylu@altavista.com)
Date: Wed 21 Feb 2001 - 11:48:43 EET

Selamlar..

Asagidakileri okuyunca gene kafam karisti. Acaba ben mi bir seyleri yanlis biliyorum diye dusundum. SCSI Bus hizlari konusunda bir sozum yok fakat IDE veriyollari (sadece guncel olanlar)

Ultra DMA 33 = 33 MB/S
Ultra DMA 66 = 66 MB/S
Ultra DMA 100 = 100 MB/S

Fakat en enteresan taraf sudur. SCSI yada IDE hicbir zaman tam BUS hizlarina ulasamaz. Cunku siradan Harddiskler o kadar hizli bilgileri okuyup transfer edemez. Peki SCSI neden tercih ediliyor.

Tum harddiskler, sirali okumaya gore optimize edilir mecburen. Silindirler uzerinde sektorler bulunur, bunlarda arka arkaya tespih gibi dizilir. Harddiske bilgi yazilmadan veya okunmadan once sektorun bulunmasi gerekir. Kafa diskin uzerinde merkezden disa dogru serbest hareket eder, fakat diskin donus yonu hep aynidir. Eger siz 11,12,13,14 gibi sirayla sektorleri okursaniz disk donus hizina paralel olarak en hizli erisimi elde edersiniz. Bunu yapamiyorsaniz, en azindan 11,20,23,28 gibi kafanin birini okuduktan sonra digerini cok fazla beklemeyecegi bir sekilde erisim yapmalisiniz. Eger 28 den sonra 11'i isterseniz, kafa nerdeyse diskin tam bir turu kadar sektorun pozisyon almasini bekler. Serverlerde okunan bilgiler pek cok kaynaktan istendigi icin ayni dosya duzlemini kapsamaz. SCSI host ise kendisine gelen 25,21,40,11,20,17 gibi okuma isteklerini siralayarak 11,17,20,21,25,40 sekline donusturup sirali okuma saglar. Bu ozellik "Tag sorting" olarak anilir. Ayni disk donus hizina, ayni Bus hizi ve sektor boyu
na sahip IDE disklere gore server uygulamalarinda %40 gibi performans kazanci saglayabilir teoride, ama pratikte bu %15-%20 araliginda kalir, cunku disk uzerinde tek bir silindir ve kafa yoktur. Ayrica SCSI diskler genelde maliyet unsurundan cok performans/saglamlik unsuru gozetilerek yapilir. Buda daha fazla ilave performans demektir.

Benim guncel gozlemlerim. Ortalamanin uzerindeki IDE harddisklerin ortalama SCSI disklerden %20 kadar yavas kaldigi. Bu tag sorting meselesiyle beraber. Oysa Software-RAID ile Mirror yapinca IDE sistemi %30 kadar hizlaniyor. Bu durumda ucuz bir SCSI disk yerine pahali (SCSI'den daha ucuz) bir IDE RAID-1 tercih edilebilir diyorum. Ama SCSI RAID veya 10000+ devirli, irice bir cache'i olan fakat bir cuval para isteyen SCSI disklerin performansi her zaman en iyi IDE-RAID'lere nal toplatacaktir.

Bilmem fikirlerime katiliyormusunuz ?

Saygi ve sevgiler..

On Tue, 20 February 2001, "METUR" wrote:

> Merhabalar ,
> Tek diskli scsi sistemlerle karsilastirmada ,tabii ki scsi turlerine göre
> degerlendirmeniz gerekir .
> SCSI 5Mb/sec. Bus Hizi
> Wide SCSI 10Mb/sec.
> FastSCSI2 10Mb/sec
> Fast/wideSCSI-2 20 Mb/sec.
> Ultra WideSCSI 40 Mb/sec
> Ultra2WideSCSI 80 Mb/sec
> Ultra160SCSI 160 Mb/sec.
> HyperDisk 'in transfer hizi 4,9 Mb/sec dir. Bu hiz tek disk SCSI 'ye esit
> oluyor .
> [...]

Find the best deals on the web at AltaVista Shopping!
http://www.shopping.altavista.com