[LINUX:25622] Re: Yeni Linux kullanicisi

From: Onur (okucuk@yahoo.com)
Date: Tue 20 Feb 2001 - 14:18:07 EET

Merhabalar

MMK> Merhaba,
MMK> 3 gun once Linux kurdum bilgisayarima. Ve daha oncesinden bu os ile ilgili
MMK> hic tecrubem yok ama kullanmayi en iyi sekilde ogrenmek istiyorum.
MMK> www.linux.org.tr den bu mail listi ogrendim ve hemen uye oldum. Gercekten
MMK> cok faydali bir liste.
Kesinlikle

MMK> Bi kac sorum olcak.
MMK> 1) Netscape de turkce karakterlerden sadece S ve s karakterlerini
MMK> goremiyorum. Linux.org.tr den belgelere baktim Linuxta turkce nasil yazilir
MMK> diye bir belge buldum ancak ne yazikki orda yazanlar isime yaramadi cunku
MMK> /etc/XF86Config dosyasini bulamadim. Ne yapmaliyim.
dagitimdan dagitima ayar dosyalarinin yeri degisebilir. Mandrake de
/etc/X11/XF86Config --> eger x versiyonun 3.3.6 ise
/etc/X11/XF86Config-4 --> eger x versiyonun 4.0.1 ise
X le ilgili butun ayarlari /etc/X11 altinda bulucaksin. (misal font
server ayar /etc/X11/fs )

Turkce fontlari tanittiktan sonra netscape de font olarak turkce
fontlari, encoding olarak da turkceyi secmeyi unutma (iso8859-9)

MMK> 2) Linuxu en etkili sekilde nasil ve hangi kaynaklardan ogrenebilirim? Elime
MMK> Mastering Linux (Premium edition) Arman Danesh imzali Ingilizce bir kitap
MMK> gecti. Kitap daha cok RedHat 6.0 a gore anlatmis. Bende ise Mandrake 7.2
MMK> var. Bu kitap ise yarar mi benim icin?

Sanirim en etkili sekilde kendin deneyerek, how-to ve man pages
okuyarak ogrenebilirsin. Ve tabii takildigin yerlerde bu listeye
sorarak :) Ama bir soru sormadan once o soru icin kendin ugrasmis,
cozmeye calismis olman lazim. Hazir bilginin hic bir faydasi olmaz.

howto lar icin /usr/doc altina bakmani oneririm, konsolda
man konu_adi yazarak da bir konu hakkinda bilgi sahibi olabilirsin.
(bayagi detayli)

MMK> 3) Bilgisayarima uzaktaki bir sistemden baglanip internetten bir dosya
MMK> download et gibi emirler verebilmem icin ne yapmam lazim.
MMK> Cevaplar icin simdiden tesekkurler.
MMK> Mehmet Melik Kose

Sorunu tam anlamadim, internete bagli oldugunu dusunursek, wget vs
gibi programlarla uzaktaki bir sisteme baglanarak dosya transferi
yapabilirsin.

Uzaktaki bir sistemden bilgisayarina baglanip bu isi yaptirmak
istiyorsan, bilgisayarinda telnet server in calisiyor oldugundan emin
ol. Sonra telnet kullanarak bilgisayarina baglan, sanki bilgisayarinin
basindaymis gibi kullanabilirsin.

Ufak bir nokta, telnet le root olarak baglanmiyorsun, adduser
kullanarak yeni bir kullanici ekle, ve onunla baglan. Daha sonra o
kullanici ile
su -
yazarak root haklarina sahip olabilirsin. Root ile telnet ten login
olmaya calisma.

Iyi calismalar

 Onur