[Linux] Ynt: Re: DISK Image i

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Fri 03 Aug 2001 - 00:41:32 EEST

Selamlar..

>/dev/hda ve /dev/hda[n] arasinda kernel icinde hicbir fark yoktur (minor
>numarasi di$inda). Ikisinden de ayni syscall ile bilgi okursunuz (block
>device). Dolayisi ile sizin bahsettiginiz mutlak ve mantiksal cihazlar
>kendi mantiginizdaki bilgilerden ibarettir. Elbetteki ben bu yontemi ne
>kullaniyorum(genel olarak) nede kullanmanizi tavsiye ediyorum.

Okuyan diger arkadaslarin kafalarindaki soru isaretlerini kaldirmak icin biraz
genis alalim. Bir O/S'un temel gorevlerinden biri, fiziksel cihazlari
mantiksal cihazlara cevirmektir. Dolayisiyla /dev/hda, /dev/ttyS0 veya
/dev/hda1 hepsi, aslinda mantiksal cihazdir. Fiziksel olarak erisim syscall
ile yapilmaz, dogrudan I/O portlarina yazmak/okumak ve modern harddisklerde
DMA arabelleklerini kullanmakla yapilir. Bunuda sadece kernel yapabilir.

/dev/hda, fiziksel cihazin bir goruntusunu icerir, yani, partisyon tablosu ve
MBR kaydi vs., diske ozel fiziksel kayitlardir. Oysa /dev/hda1, yani partisyon
tablosu, tamamen mantiksal parametrelerle olusturulur. Biraz aceleyle,
"fiziksel cihaz" derken, asil soylemeye calistigim buydu.

>Bundan bahsetmi$tim...fsck sadece image'i farkli bir diske acarken gerekir
>bence.

Benim denemelerimde gerekmedi bile. 15 tane makineye Linux ve Windows'u
beraberce kurmanin hizli ve etkili bir yoludur bu.

>Block device'lar en hizli eri$ime sahip raw devicelardan sonra
>gelirler...Basit bir test bana standart bir hard diskin 15 saniyede
>yakla$ik 88MB bilgiyi kopyalayabildigini gosterdi.(bu i$lemin i$lemcinin
>sadece %20'sini kullandigini soylememe gerek yok sanirim).

20.4 GB lik bir Quantum Fireball AS (7200 devir ve gordugum en hizli IDE
disklerden biri) ayni model bir ikincisine, baska hic bir process (cron dahil)
calismazken yaklasik 8 saatte kopyalaniyor. Gerci M/B UDMA33 kullaniyordu
birazcik o yavaslatmistir, birde disklerin ikiside ayni kablodaydi. Ama,
diskin sirali okumasini kesecek processlerin de isledigini dusunurseniz, hiz
dramatik olarak dusecektir. SCSI degilki tag sorting yapip seek suresini
minimuma indirsin. Sizin denemeniz nasildi bilmiyorum. Elbette RAM boyutu, CPU
hizi vs. de bu testte etkili olacaktir. Benim gariban AMD K6-II 300, 48MB RAM
ile ancak bu kadarini becerebiliyor.. Fakat swap'la vs. bolca ugrasan is yuku
fazla bir sistem de, benim makineden daha yavas kopyalama yapacaktir.

>Parasi olan raid alir(bu gunlerde kimde var?)... olmayan elindekileri ve
>zekasini kullanmayi tercih etsin...

Simdi, GB'larca bilgiyi bir yerde saklayacaksiniz ki, bu buyuk ihtimalle bir
harddisk olacak. Cunku en ucuzu bu. Ve boyle siddetli bir backup
gereksiniminizde var. Niye RAID yapmiyorsunuz ki iki HDD'yi ? Dogrusu ikisi
ayni maliyete gelir. HDD'yi takiyorum sokuyorum derken elinizden dusurup
kirmak gibi bir riskiniz bile yok. Illa gidip bir tomar para verip RAID karti
almaniz gerekmiyor ki ? Software RAID gayet guzel calisiyor. Modern islemciler
ve artik sakiz parasina dusen Biraz RAM destegi ile hiz kaybini
farkedemezsiniz. Size bir konfigurasyon. Basit bir server sistemi.

ASUS CUV4X-D anakart 140 $ (Bu civardaydi en son sordugumda)
2 * PIII 733 CPU (240$)
384 MB RAM (60 $)
2 * 20 GB QUANTUM FIREBALL AS 7200 RPM HDD. (220 $)
KASA, Siradan bir Ekran karti vs. mustemilat (85$)

Ne yapti ? 1000 $ etmez herhalde, KDV Dahil. BU HP'nin vs. 2500 $'lik
serverleriyle guresebilir saniyorum. Kisaca, bilgi guvenligi icin en makbulu
bu devirde bir RAID kurmak. CPU yukunun artisi, okuma performansindaki artisla
fazlasiyla dengelenir. Eger elinizde yenice bir sistem varsa, RAID'e cevirmek
veri butunlugunu korumanin en iyi yolu olacaktir. Ama elinizde alinmis bir
tape surucusu vs. varsa, baska bir makinede kullandiginiz, yedeklenecek
sistemi cok kolayca alabilecek ve icinde top oynayabileceginiz buyuklukte bir
harddiskiniz varsa, elbette bu tur "dd" denemelerine girismek olabilir. Fakat
dd sadece partisyonu kopyalayacak, /dev, /tmp icindeki pipe'ler (x fontserver
genelde bir tane koyar) vs. gibi dosya sisteminin enteresan uygulamalari, yani
sektorlere sahip olmayan dosyalar, basinizi bolca agritacaktir restore'den
sonra..

Saygi ve sevgiler..