[LINUX:19926] Re: Ynt: Bazi sorular (fwd)

From: Murat Koc (muratkoc@saneg.itu.edu.tr)
Date: Mon 25 Sep 2000 - 11:16:39 EEST

Selam,

> ipchains bu islemi yapabilir
> http://www.linux.org.tr de belgeler den ipchains howto ya erisebilirsiniz.

O.K

> "/var/spool/mail/" dizininde kullanici adiyla bir dosya bulunur ve bu
> dosyada o kullaniciya gelen maillar tutulur.
> veya o kullanici olarak login olup pine ile maillari okuayabilirisiniz.

Kullanicinin maillerini okumak ne kadar etige sigar ayri konu.

> userconf programinin special accounts bolumunde bu islem icin gerekli bolum
> mevcut

userconf ve diger programlari bosverin cunku bunlar az once dedigim gibi
tembellik yapan programlar ve redhat de var. redhat tabanli olmayana bir
sistemde calisirken "aa bunda userconf yok maalesef yapamam" mi
diyeceksiniz?

Mail kullanicisnin neler yapmasini istiyorsunuz?
Ornegin telnet yapabisin ama sadece maillerini okuyabilisin derseniz

/etc/passwd de shell bolumune

pop:x:501:100::/home/pop:/usr/bin/pine

yaparsiniz telnet cekince sadece mail okuyabilir. ayni sekilde pop3 ile
maillerini alabilir ama ftp yapamaz.ftp yapmasi icin sanirim proftpd veya
wu-ftpd de idi require valid-shell i kaldirirsiniz veya /usr/bin/pine i
/etc/shells dosyasina eklersiniz.

Ornegin telnet yapamasin ftp yapamasin ama pop3 kullanabilsin derseniz

pop:x:501:100::/home/pop:/bin/false

yaparsiniz ve /bin/false in /etc/shells de olmamasina dikkat edersiniz.

Ornegin ftp yapabilsin pop3 kullabilsin derseniz

pop:x:501:100::/home/pop:/bin/false dersiniz
/etc/shells in icine /bin/false i eklersiniz

ama bu butun pop kullanicilarina ftp hakki veriri bazilari ftp yapabilsin
derseniz.

soyle birsey yaparsiniz

ln -s /bin/false /bin/ftpaccess

ve

/bin/ftpaccess i /etc/shells e eklersiniz /bin/false in olmamasina dikkat
edin.

kullaniciya ise

pop:x:501:100::/home/pop:/bin/ftpaccess

yaparsaniz kullanici ftp,pop3 yapar ama telnet yapamaz ve bu shelli
istediginiz kullaniya verirsiniz ftp yapmasini da istemediklerinize
/bin/false verirsinz onlar sadece pop3 yapar.

.. gibi cesitli senaryolar icin cesitli cozumler olusturabilir. Bunlari
ise userconf veya baska birseyler nasil yaparsiniz bilmem.

> userconf programi silme islemlerini gayet guzel yapar. ama "userdel
> <kullanici_adi>" ile de silebilirsiniz.

userdel -r _kullanici_adi_

> LinuxConf'un en alt bolumlerinde profiles diye bir bolum var oradan
> istediginiz sekilde ayarlayabilirisiniz.

Linux un conf bolumu temel olarak /etc dizini altindadir. Yapmak
istediklerinizi size lazim olan conf dosyalari ile oynayarak
degistirebilirsiniz.

> Bu soruyu anlamadim ama eger linuxconf icinse bu bolumler zati mevcut

DNS de subnetmask yoktur subnet olusturabilirsiniz
subnet icin bir makina isterseniz ayarlarsaniz uzerine DNS
yerlestirirsiniz ve bunu ana domain serverda belirtirsiniz o kadar.
gateway de subnetmask?? Netmask kavrami vardir onun icinde NET3 howto yu
okuyun derim.

> gıbı )
> bu soruyuda anlamadim.

Bazi kullanicilara bazi admin komutlari icin hak vermek istiyorsaniz sudo
yu kullanmazni en mantikli cozum olacaktir. Ayrintilari sudo paketinden
bakabilirsiniz.

> Yukarida bir cok islem icin evet ama root yetkilerine sahip biri icin hayir.

evet veya makinayi normal kullanici olarak gririp su yapmainiz lazim
kendi sisteminizden girmeniz gerekme yani telnet yaparakda bu islemleri
yapabilirsiniz. Tabii telnet acik filansa.

IYI CALISMALAR

                                                          MURAT KOC