[LINUX:21633] Re: internet baglanti hizi

From: Serdar KOYLU (skoylu@altavista.com)
Date: Fri 10 Nov 2000 - 12:26:30 EET

On Thu, 09 November 2000, Mustafa Ogun wrote:

> merhaba;
> ayni problemi ben de yasiyorum. diskimde iki OS var
> ayni isp ile baglanirken cok daha hizli download
> edebilir,cok daha suratli sayfalarda gezinebilirken
> linuxda(redhat70) neredeyse yari yariya daha yavas. ve
> benim sistemim salt bir sistem yani ozel bi is icin
> kullanmiyorum tum ayarlar default kurulum ayarlari
> yani. modem33600 de baglandigini gosteriyor bu sadece
> gorunuste mi oyle? yoksa hakikaten baglanti bu hizda
> gerceklestigi icin mi yavas kaliyorum?

Windows otomatik optimizasyon konusunda Linux'tan bir adim ondedir. Haydaa demeden once sunu soyleyelim, sanki tum donanim ureticileri, ISP'ler vs. bu saskin sisteme destek vermek icin gucbirligi icindedirler. Bu nedenle varsayilanlarla kurulan bir Windows, varsayilanlarla kurulan bir Linux'tan daha hizli calisir, fakat Windows bu sekilde Linux kadar saglam calismaz. Ayrica normal bir Linux kurulumu client uygulamalarinda gerekmeyen pek cok bilesenle yuklenir. En basitinden inetd bile, bununla makinedeki dogal pek cok serveri (ftp, mail, uucp, ssh, telnet gibi) ayni internet baglantisina otomatikman bind etmis olursunuz. Oysa windows'ta bunlar yoktur bile. Eger bir kac kucuk ayarlama yapar, servisleri vs. duzenlerseniz, ardindan donanimin baglanti durumunu kontrol ederseniz, ki buradada bazi optimizasyonlar mumkundur, baglanti hiziniz birden Windows'un onune gecer. Ayrica Windows internet servisleri icin ISS'lere guvenir (DHCP, DNS gibi) oysa Linux gerektiginde bunlarin yerini alabilir, bu nedenle uygun serv
isleri ayarlamaniz gerekir. Mesela bind, normal kurulumda dogrudan root servers ile calisir. Fakat ISS'nizin serverinize yapacaginiz baglanti aslen daha hizli olacaktir. Cunku siz Dial-up olarak DNS cozumu yaparken, Windows ISS'nizin cache'ini ve Buyuk ihtimalle daha guclu bir makine olan DNS serverini kullanacaktir.

Su an yazdigim makine bir Win98, fakat Linux proxy uzerinden baglaniyor. Birhayli optimize edilmis bir sistem. Sirket baglanti hizimizdan son derece memnun. Kendi soylevleri Eski Windows+SyGate ve NT+MSProxy cozumunden daha hizli oldugu. Ayrica buradaki bir kac dual boot makinede de Linuxla ftp vs. daha hizliydi. Fakat KDE+Netscape bir miktar yavas kaliyordu. Gerci fark hissedilmiyordu fakat olcumle max %15'e ulasan bir hiz azalmasi tespit edebiliyorduk. Simdi ISS, router yuku vs. demeden once, Yerel agda yaptigimiz testler de bu sonuca ulastik. Ortalamada %5-7 arasi bir hiz kaybi vardi. Ben bunu Netscape'in linux icin optimize edilmemis olmasina bagliyorum.

Umarim AOL bu noktadaki acigi kapatacak bir seyler yapar. NS 6.0'da daha iyi netice aliriz. Fakat su kadarini altini cizerek soyleyeyim advanced router veya firewall olarak calisan Linux makinasi Windows'tan %40 gibi daha hizli. Hele birde squid vs. uygularsaniz nerdeyse iki misli hizli hale geliyor.

Saygi ve sevgiler..