[LINUX:16015] Linux IS Unix, and we need it.

From: Can BAYTAN M.D. (Physiology) (cbaytan@meds.ktu.edu.tr)
Date: Tue 30 May 2000 - 05:05:25 EEST

Selamlar herkese,

Serdar beye katilmamak mumkun degil, Unix ustundende ote bence bugun tek
isletim sistemidir, yillarca yardim ve onerilerini istedigim Elektrik ve
Bilgisayar Muhendisi arkadaslarimin bana zamaninda soylemedigi ama yiilar
sonra anladigim sirri size soyleyeyim. Bilgisayar dunyasi C dili uzerine
kuruludur, ve tek "yeterli ve stabil" isletim sistemi Unix'dir.
Katilmayabilirsiniz o baska, bugun Microsoft'un zilyon dolarlik destegiyle
bugun ulastigi durum bence tam anlamiyla traji-komik bir durumdur,
bence bugun Win9X makinalari Playstationun bir ust
versiyonu gibidir, NT'ye gelince onudada Microsoft baska bir firmadan
almasina ragmen (Sun'di sanirim) stabil hale getirememistir, NT makinalarin
bizim domainde guvenli bir name-Server olarak bile kullanilamayacagini
defalarca yasadik.

Kendimden ornek vereyim, yonettigim Fakultemizin serveri kesintisiz guc
kaynaginin acilmasinin unutulmasindan baska bir problem yasamadi 2.5 yildir
(Slakware 2.0.34) ondan onceki 1.5 yil ise 2.0.30 idi galiba 2.5 yil once
sadece kernel'i upgrade etmistik. Yaklasik 150 ogretim uyesine sorunsuz
hizmet veriyor 4.5-5 yildir.

Okuldaki masamdaki Tekir ise sanirim 1.5-2 yil oldu, artik emekliligini
istiyor, sanirim hala suren bir NFS konfigurasyon probleminden baska bir
sikintisi yok, bu problemin bizden kaynaklandigini soylemeye gerek bile yok.

Ama Turkiyede Linux'un halka ulasabilmesi icin atmasi gereken dev adimlar
var, bunlari daha once belirtmistim, bunlar bence Kurulum-Turkce
fontlar-Hardware desteginin artmasi problemleridir bence sirasiyla, bunuda
bu konuyla ilgilenen profesyonel Turk dagitim firmalari yapacaktir eninde
sonunda gelecek.com.tr veya gelecekteki benzerleri gibi, bence Turkuaz iyi
bir denemeydi ve Ticari olarak devam etmeli, Turk Dunyasinin iyi bir
Turkce Linux dagitimina ihtiyaci var bunun icinde Turkce-LDP projeside dahil
olmali bence bu cok onemli ve cok acil, yoksa turk Bilgisayar dunyasini ve
cocuklarimizi Microsoft rezaletine alet etmis oluruz, Microsoft bunu
simdiden biliyor ve gereken onlemlerini, Bilgisayardan anlamayan
burokratlari, bakanlari, mustesarlari inandirarak, bakanlik koridorlarinda
siyah elbiseli adamlari Turk bilgisayar kullanicilarini kurtaracak pozunda
dolastirarak gayet iyi beceriyor, teknik olarakbence guclu olduklari iki
nokta var 1-Kolay installation 2-gayet guzel Turkce destegi, bunlari Linux
dunyasi ellerinden alamazsa bence Microsoft Turkiyenin her gecen gun dahada
fazla kanini emecek haberiniz olsun.

Allahtan mandrake fdisk ve ilk kurulum problemini cocuklarinda yapacagi hale
getirdi cok tesekkur ederiz, bunun dahada ilerlemesi icin acilen sunlar
gerekli.

1- Sorunsuz Turkce destegi, hemen simdi!, Tekir gibi, ilk root passwordunu
yazarken dahi Turkce karakterleri WinKeyboardda yazabilme.

2- U-ATA66 destegi, patch-match windows kullanan kisiler yapamaz, kurulumla
calismali, cok gec kalindi,

3-KLilo sorunlu, ben bile hala vakit bulup duzeltemedim, disketten aciyorum,
UATA66 destekli bir grafik LILO lazim, hala bazi LILO'larin 1024 silindir
problemi var, komik.

4-Kernel derlerken Turkce yardim (Help degil!), kernel derlerken
karsilastigim sorulari ve bugun Windows kullanan arkadaslari dusunuyorum,
Turkiyede kernel opsiyonlarini tam olarak anlayan, Bilgisayar
profesyonelleri haric kac kisi olabilir sizce? Benim Ingilizce problemim
olmamasina ragmen benim bile suphede oldugum bir suru opsiyon var, Lutfen!!
Xmenuconfig Turkce yardim destegi.

5- Ve Microsoftun korkulu ruyasi Turkce-LDP, ne zaman olacak kim bilir,
cok zor ve zaman isteyen bir is. Tanri bize yardim etsin.

Bence bunlari gerceklestirecek kisi ve/veya kuruluslara ustun hizmet
madalyasi verilmeli.

Sanirim bugun bu kadar yeter.

Buraya kadar okuduysaniz sevgi ve saygilarimin kabulunu rica ederim,
hepinize iyi calismalar.

On Mon, 29 May 2000, Serdar KOYLU wrote:

>Dogru, fakat dogruyu boyle soylemek yanlis bence. Linux ile yeni baslayan birisinin linuxla arasinin pek hos olmayacagi, ozellikle winXX'ten terfi eden birisi icin hayatin cok zor olacagi muhakkaktir.

>Linux tartismasiz en iyi belgelenmis isletim sistemlerinden birisidir. Fakat nedense kullanicilarin HOWTO, man ve FAQ'larla arasi hic iyi degildir. lilo vs. hepsi icin gerekli dokumanlari /usr/doc dizini altinda bulabilirsin. PC-Mag. ile verilen Mndr7.0 ile bazi belgeler gelmiyor. Bu belgeleri RedHat surumlerinden birinde veya
>www.linuxdoc.org
> [...]

 Can Baytan M.D. http://meds.ktu.edu.tr/cbaytan/cbaytan.html
 Karadeniz (Blacksea) Technical University
 Medical School, Dept. of Physiology--Trabzon/TR
 Fax:+90(462)325-2270 cbaytan@yahoo.com (BX15TGE)