[LINUX:15645] Re: Bir Linux'cunun ozelestirisi Was:Konfucious -

From: Serdar KOYLU (skoylu@altavista.com)
Date: Wed 17 May 2000 - 15:19:01 EEST

Bizim her gun yaptigimiz bir tartisma burada da baslamis. Tabi baktik, yeri geldi biyik altindan gulduk; yeri geldi cok haklisin dedik. Ben de kendi fikirlerimi yazayim, bakalim siz ne diyeceksiniz.
Oncelikle sunu soylemek isterim, niye herkes her sistemi her amaca uygun addediyor ? Daha anlasilir bir sekilde soralim. Niye tarlayi surmek icin, kamyon kullanmaya calisip, sehirlerarasi yola ucak indirmeye calisiyoruz. Linux POSIX uyumlu bir sistem. Dogal olarak AT&T UNIX'in bir turevi. AT&T bu sistemi gelistirirken, insanlar evlerinde oyun oynasin diye gelistirmemis. en basit dagitimi, WS olarak kursaniz bile gerek kernel, gerekse paketler server gibi calisiyor. Yani Linux, cok kullanicili, cok gorevli olarak yapilmis. Bu durumda ne oluyor cok kullanicili serverlerde olmasi gereken servisler siz istemeseniz de mevcut. Mesela guvenlik, multi-console vs. Eger bu servislerin ne oldugunu, nasil yapilandirilmasi gerektigini bilmiyorsaniz, Linux ile basiniz belada demektir. Peki simdi karsilastirma yapalim. Cok kolay (!) oldugu soylenen Win2000 server versiyonunu, bir arkadas almis, ana makina olarak kurmus. Basmis ileri dugmesine gitmis. Bilglsayar acilmis, serverler calismis, iki kullanici baglanmis, ucuncu b
aglaninca W2000 cokmus. Kos! Serdar abi yetis! diye bana geldi. Gittik. 11 saat ugrastik sistemi yeniden kurduk, ayarladik vs. vs. Eger ayni makinaya RedHat 6.1 kursaydim, herhalde 2 saatte filan is biterdi. Win2000 her seyi ben ayarliycam diyor, ama hic bir seyi dogru durust ayarliyamiyor.

Simdi sadede gelelim, daha bir saat once ekran cozunurlugunu degistiremedigi icin (Win98'te) birisi kasayi kapmis gelmis. Farenin sag tusuna bastik. Ayarlar/800*600/15 saniye.. Tamam. 1 dakikada sorunu cozuldu. Su anda resmi bir dairedeyim, terminal internete baglanmiyor diye geldim, proxy programini kapatmislar. Bu makine Win95 calisiyor. Demekki kullanici yeterli bilgiye sahip degilse Linux, Windows vs. farketmiyor.
Eger donanim firmalari WinXX' her turevi icin ayri ayri surucu yaziyorda linux icin yazmiyorsa, ben de o donanimi almam. Ýste kernel"in yeni versiyonu, bilmem ne patch'i vs. NT4.0 cikti arkasindan bir hafta sonra da patch'i. Simdi istahla Win2000 SP'leri bekliyoruz. Yani durum her iki cephede ayni. Ama bir fark var ki ben ce cok daha onemli, eger Linux kernel'de yamanacak bir yer varsa, oturum kendim yamayabilirim. Eksik bir seyler varsa kendim ilave ederim. Ama Win2000 icin oturup M$'in keyfini beklemem gerekiyor. Ýste ben buna gelemem. Musterilerimde gelemez.
Ayrica, penguen, kimseyi "beni niye kullanmiyorsunuz" diyerek gagalamiyor. Gider gates'in banka hesabini biraz daha yukseltirsiniz. Makinaniza WXX kurarsiniz. Plug and Pray (!) olan bu harika sistemin calismasini zevkle izlersiniz. Kisa zamanda en sevdiginiz renk mavi olur cikar. CIH virusu bir gun bios'u becerip saga sola EPROM programlayici aratmasin diye dusunerek 'eglenceli' saatler gecirirsiniz.

NOT:
 Su ana kadar Linux tavsiye ettiklerim, %100 memnun. Esim, hic bilgisayar kullanmamis, 6 aydan beri KDE kullaniyor. Mektuplar yaziyor, hesap kitap yapiyor, DOOM ve sokoban vs. oynuyor. Bir gun windows kullanmayi denedi, cok zor diye isyan etti.