[LINUX:16914] Re: router ve proxy

From: Egemen Ergel (egemen.ergel@rt.net.tr)
Date: Thu 15 Jun 2000 - 12:56:29 EEST

ikisi birbirinden cok farkli kavramlardir.

proxy (turkcesi ile vekil sunucu) kendisi uzerine tanimlanmis olan
portlar icin clientlerinden yapilmis istekleri kendisi yapmis gibi
internetten alir ve icinde tuttugu kim neyi istiyor database i ile de
geldikce istek sahiplerine ulastirir.
port bazinda setup edilmeleri sebebi ile ornegin
80 inci port istekleri icin setup edilmis bir proxy baska portlar
icin yapilacak istekleri kabul etmez. (telnet,ftp vs vs)

diger taraftan router dedigimiz cihaz tcp/ip network mantiginda
onemli bir yer tutan routing isini yapan cihazdir. (linux olmasi yada
cisco yada herhangi bir baska ureticinin router cihazi olmasi
farketmez)

gidilecek ip adresinde ne olduguna bakmaksizin kendi uzerinde
tanimlanmis rule lara gore gelen istekleri bir takim fiziksel
portlari uzerinden gitmesi gereken yerlere ulastirir yani bir cesit
yonlendirme yapmis olur routing in kelime anlamida budur zaten....

simdi sorudan cikarabildigim kadari ile proxy ile cozebildigimiz
seyleri neden router ile cozuyoruz gibi bana pek anlamli gelmeyen bir
yaklasim var

unutmayalimki proxy lerin calismasi icin bile bir routing layer e
ihtiyac vardir cunku proxy nin istekleri alabilmesi icin ilgili ip
adresli makinaya ulasmasi gerekir.
bunuda default routeri uzerinden yapar.
router ise o ip adresine nereden ulasilabilecegini bildigi icin
(dikkat edin itegin ne olduguna aksi belirtilmedikce karismaz)
fiziksel olarak oraya yonlendirir.

dialup olarak internet e baglanan makinalarin bile kendi routing
tablolari ve default routerleri vardir.

bu arada proxy hizmeti ile nat hizmetinin karistiriliyor
olabilecegini dusunerek sunuda belirtelim ki
NAT (network adress translation) bir proxy hizmeti degildir. ancak
proxy edilemeyecek internet servisleri icin bir secenek saglanmasi
amaci ile kullanilir. (servisleri proxy edebilmek icin nat tan daha
cok ugrasmaniz gerekiyorsa da gene bir alternatif olacagi kesindir)

bence bu tur kavramlarin tam olarak kafamizda oturmasi icin tcp/ip
basics den baslayarak tcp/ip ile ilgili temel bilgilere yeterince
vakif olmamiz da gerekmekte...