[LINUX:16159] Malbora=Windoze was:Linux IS Unix, and we need it.

From: Can BAYTAN M.D. (Physiology) (cbaytan@meds.ktu.edu.tr)
Date: Thu 01 Jun 2000 - 11:13:16 EEST

Selamlar,

Simdi habire Linux'un sosyal yonunu konusuyoruz (en buyuk suclu benim),
sanirim Akgul Hoca bunun icin ayri bir liste oldugunu soylemisti ama emin
degilim nerededir, herneyse okumak istemeyenler hemen delete'e basip
silerler, tek tusta, okumak isteyenler icin ise bence Linux'un bugunku yeri
acisindan bu tartismalar yararli, en azindan Linux'un eksik yonleri "genel
olarak" aciga cikiyor.

Simdi bazi az bilen insanlar diye sozettiginiz insanlar, bugun az biliyor,
ya yarin? Ben eminim genclerin %90'indan fazlasi bilgisayarda daha fazla
birseyler yapabilmek, daha cok bilebilmek icin yanip tutusuyor, iste bunlar
icin platform, Her turlu compiler gani gani, hangi isletim sisteminde bu
kadar gelistirme icin source bulursunuz insanlik tarihinde gorulmusmu?

Ha bazilari windoze'u kullanabiliyormus, guzel, ya windoze'u bile
kullanamayanlar ve hicbir zaman kullanamayacak olanlar? Ben devlet
dairelerinde mouse'u cift tiklatamayan ama onune bilgisayar konmus adamlari
gordum. Bunlar Commodore 64'u bile kullanamaz tahminimce.

Anlatmak istedigim su, bu bir toplumun genel bilgisayar seviyesi ile
ilgilidir, yukari cikmak isteyenler icin ise Linux buyuk bir firsat, Linux
ve Unix'in buyuk sirketlerin arastirma laboratuvarlari ve akademik
cevrelerden ciktigini unutmamak lazim, Linux su anda akademik cevrelerden
halka "tasma" asamasinda, bunun icin habire Linux'Un eksiklerini burada
soyleyip duruyoruz, simdi mesela sagolsun gelecek.com bir CD verdi turkce
fontlar hemen calismiyor, Simdi hollandada hollandaca fontlari calismayan
bir Linux CD'sinin 10 binlercesinin dagitildigini dusunun, boyle sey olurmu,
ama sagolsunlar Linux icin yine bir katki yaptilar, ana yapici elestiriyide
hakettiler, bunun gibi elestiriler lazim.

Ayrica bir isletim sisteminin arkasinda buyuk sirketlerin olmasi hic yetmez,
cunku yeterlilik ve stabilite daha cok onemli, size hemen IBM'im OS/2 sunu
ornek vereyim, ne oldu, nerede OS/2? peki Linux habire windoze'un
bilgisayarlardaki yuzdesini dusurup duruyor, sanirim iki yil sonra esit hale
gelecek, neden? Bence arkasinda dunyanin en stabil kerneli ve ve en yeterli
applikasyonlari varda ondan, kisacasi bana Unix'den daha ustun bir isletim
sistemi soyleyin ona gidelim.

Simdi birakin birileri oyun oynayamiyormus, dogru degil, dogru olan henuz
turkce fontlari calistirmak onlar icin problem, install etmek problem,
hardware destegi yavas hep geriden gidiyor o problem, ama bunlarin ustune
gidiliyor, hepsi hallolacak, bir arakadasin Gentus Linux ile yazdiklarini
okudunuzmu, hepsi halloluyor, buyuk sirket destegi olmamasina ragmen, cunku
gercek isletim sistemi isteyen Linux kullanir, kullanamayan veya Linux
setuplari icin vakti ve sabri olmayanlarda kullanmaz. Linuxun bencil
anlasmalara ihtiyaci yok, Turkiyede neye ihtiyaci var kendi acimdan daha
once belirttim, Turkce font destegi ilk gelir (kurulum asamasinda). Gerisini
okuduysaniz biliyorsunuz.

Uzuldugum bir noktada microsort'un Turkiyede bilgisayar cahili burokratlari
kandirip, zorlamayla lisans anlasmalari yapmasi okullari daireleri windoze
ile doldurmak istemeleri, bunu sonucunda paralar bizim, henuz ogrenciyseniz
babanizin cebinden onlara para akmasi, ama microsortcular ve destekcilerinin
hakli oldugu noktalar sunlar= Kolay installation ve Guzel Turkce destegi,
baska neleri var sorarim size? Oyunlari bile degil Linux onlara bu iki konu
haricinde yetisti, Turkce destegi derken en onemli olan TTF'lardir, yoksa
windoze helpine bakarsaniz pekde iyi Turkce olmadigini gorursunuz, bicim,
bicem hala ne demek olduklarini anlayamadim. Sanirim windoze birkac
yil icinde sigara gibi amerikalilarin kendileri kullanmayip geri
kalmis ulkelere sattigi bir urun haline gelecek, Velhasili kelam
windoze'culara selam, gercek isletim sistemlerine devam.

"Hadi biraz girgir yapalim: Oooo mastika mastika, sigarasi malbora,
bilgisayari windoza"

Buraya kadar okuduysaniz tesekkurler.

Herkese iyi calismalar.