@ karakteri ve konsolda turkce klavye

Subject: @ karakteri ve konsolda turkce klavye
From: Recai Oktas (roktas@samsun.omu.edu.tr)
Date: Mon 22 Nov 1999 - 04:00:53 EET

Merhaba,

Listede bundan once iki-uc defa konsoldan (X konsolu degil) '@'
karakterinin cikmadigina iliskin problem mesajlari gelmisti. Bu durumun
kullanim acisindan onemli bir sorun olup olmadigina emin degilim ama
yine de boyle bir sorunun kaynagini ve cozum yolunu aciklamak istedim
(hazir vakit bulmusken):

Linux'la ilgilenmeye basladigim ilk gunlerden beri beni oldukca rahatsiz
eden bir 'Delete-Backspace' problemi vardir. Bu sorun Slackware'de de
vardi, Turkuaz ve digerlerinde de. Su an kullandigim sistem Mandrake
6.2 ve tabii bu dagitimda da benzer sorunlar var cunku hepsiyle
(bilebildigim kadariyla) ayni 'keymap' dosyalari geliyor. Eger
sisteminizde yuklu klavye haritasi 'trq' ise konsolda <Del> tusunun
dogru calismiyor olmasi lazim (?) - yani <Del> tusu backspace gibi
calisiyor, (trq ile boyle bir sorunu olmayanlar acaba bunu listeye
raporlayabilirler mi? Yalniz dikkat edin trq diyorum, tr_q-latin5
degil... Hangi map'in yuklu oldugunu anlamak icin Redhat tabanli
dagitimlar kullaniyorsaniz '/etc/sysconfig/keyboard' dosyasina
bakabilirsiniz...) Bununla beraber 'trq' mappinginde '@' karakterinin
(<altgr-q>) cikmamasi gibi bir problem yok.

Isin diger kismina gelecek olursak tr_q-latin5 mappinginde (bu dosya
zamaninda 'lyx' icin hazirlanmis alternatif bir tus haritasi) <Del>
tusu dogru calisiyor, fakat '@' karakteri cikmiyor. Yani hemen sunu
soyleyebiliriz: '@' tusunun calismadigini soyleyen arkadaslar
'tr_q-latin5'i secmisler ve acil bir cozum ('work around') istiyorlarsa
klavye haritalarini 'trq'ya cevirmeleri yeterli; daha iyi bir cozum icin
ise okumaya devam etsinler. <Del>'in dogru calismasindan dolayi bende bu
klavyeyi ('tr_q-latin5') kullaniyorum. '@' ile birlikte diger bazi
tuslari ise asagidaki sekilde duzeltiyorum:

'"' yerine '/' cikiyor, bunu duzeltiyor:
echo "keycode 41 = quotedbl eacute"|loadkeys

'@'i bunu duzeltiyor:
echo "altgr keycode 16 = at"|loadkeys

'`' (<altgr-,>) tusunu duzeltiyor:
echo "keycode 43 = comma semicolon grave"|loadkeys

Bu ayarlari kolay ve kalici yapmak icin 'tr_q-latin5-fix.kmap.gz'
dosyasini ekte gonderiyorum. 'loadkeys tr_q-latin5-fix.kmap.gz' komutunu
'profile' vb. bir yere koyarak sorunu halledebilirsiniz. Peki butun
bunlar cok mu onemli? Bence evet... Listeye zannediyorum birkac haftada
bir Turkce karakter ve tus sorunlari geliyor. Atiyorum, Turk bilgisayar
kullanicilarinin en azindan Slovenia'li bir kullanici kadar sorunsuz
olmasi lazim :-) (bakiniz 'sr.map.gz'); ve tabii yeni dagitimlarda artik
bu turkce karakter problemlerinin de olmamasi lazim. Biraz uzun bir
mesaj oldu ama, neyse... Hepinize iyi calismalar.

Not: tr_q-latin5 haritasinin bazi yan etkileri de var gibi?? Bunlarin hangi
kosullarda olustugunu hatirlayamiyorum, ama rastladigim bir tanesi
'midnight commander' ile bazi sartlar altinda -???- olusan sorunlar
(listeye gecenlerde postalanmisti). Bu sorun 'mc'nin termcap tabanli
degil 'ncurses' tabanli olmasindan mi kaynaklaniyor??? Yine de emin
degilim, bu sorun konsol fontlarinin dogru secilmemesinden de
kaynaklaniyor olabilir??

--
Recai Oktas
roktas@samsun.omu.edu.tr