Re: [LINUX:31] Linux'ta 3 tus mouse

Berke Durak (berke@gsu.linux.org.tr)
Tue, 4 Aug 1998 21:57:22 +0300 (EEST)

On Tue, 4 Aug 1998, Kenan Aksoy wrote:

> Selam,
>
> Basim Linux ile dertte. Latex dokumani yazmaya kalkistim; takildigim iki
>
> nokta oldu;
>
> 1) Sekiller icin xdvi programini kullanmayi dusunuyorum. Uc tuslu mouse
> istiyor. Kullandigim mouse 3 tuslu QTRONIX, fakat orta tusu bir ise
> yaramiyor.
> Ne yapabilirim ki mouse'u Linux'ta 3 tuslu olarak calissin?

qtronix mouse'larda varmıdır bilmiyorum
bazı mouse'ların altında veya içinde küçük bir "mode switch" var. bu
"mode switch" ile "microsoft" / "mousesystems" mouse protokolleri arasında
seçilebiliyor. denediğim üç mouse'tan anlayabildiğim kadarıyla,
"microsoft" protokolü üçüncü tuşu oldukça kotü destekliyor: tuşa basıp
mouse'u oynatarsanız tuşu bırakmış oluyorsunuz. belki de bu X server'ın
bir sorunuydu, bilemiyecem. "mousesystems" protokolü ile ücüncü tuş
gayet güzel çalışıyor. linux installation'unuza göre XF86Config
dosyasını ve "gpm"'i çağıran script'i "mousesystems" protokolünü
kullanacak şekilde ayarlamayı unutmayın.

ancak mouse'unuzda "mode switch" yoksa (benim şu an kullandığım mouse
gibi) sanırım tek çare mouse'unuzun sol ve sağ tuşlarınına aynı
anda bastığınızda üçüncü tuşu emüle edilmesini sağlayan XF86Config'deki
"Emulate3Buttons" seçeneğini kullanmak.

şekiller için "tgif"'i denemenizi öneririm.

> 2) Linux'ta Turkce yazi yazmak icin bazi ayarlarin yapilmasi gerektigini
>
> saniyorum. Ne yapmaliyim?
>
> Tesekkurler.

linux console'ü ve x için ftp.linux.org.tr'den tükrçe desteği dosyalarını
alabilirsiniz (x ve console fontları, klavye haritaları vs).
latex içinse, aynı dizinde, şayet tex değil de tetex kullanıyorsanız
"tetex-turkish" dosyasını alıp yerleştirdikten sonra, latex dokümanlarınızın
başına:

%
\usepackage[turkish]{babel}
\usepackage[latin5]{inputenc}
%

satırlarını ekleyerek türkçe karakterlerle dokümanınızı yazmaya
başlayabilirsiniz. kullanılan en yaygın türkçe karakter seti
ISO-8859-9'dur. netscape'de "default document encoding" olarak bunu
seçebilirsiniz. tabi türkçe font paketlerini yerleştirmiş
olmanız gerekir. nedit, rxvt, xterm gibi programların fontlarını
satır komutu seçenekleri, x resource veya ayar mönüsünden
8859-9 encoding'li olarak seçin.

ayrıca "bash" ve "less" gibi programların türkçe karakterlerde
sorun çıkarmamaları için bir takım çevre değişkenini ayarlamanız
gerekir. bunun için örneğin /etc/profile'a şu satırları
ekleyebilirsiniz:

--------
LC_CTYPE=ISO-8859-9
LESSCHARSET=latin1
INPUTRC="/etc/bash.inputrc"

export LESSCHARSET LC_CTYPE INPUTRC
--------

$ cat /etc/bash.inputrc
set meta-flag off
set convert-meta off
set output-meta on

ayrıntılı ayar bilgilerini "bash" man page'inden öğrenebilirsiniz.

%

> --
> mailto:aksoy@rnd.netas.com.tr
>
> Kenan AKSOY
> ========================================================================
> NETAS Dept.: RD2
> Alemdag Cad. Umraniye Phone: +90(216)3440044 ext.:3902
> 81244 Istanbul Fax : +90(216)4437404
> TURKEY Email: aksoy@rnd.netas.com.tr

SORU

yalnız elimdeki "ls" dosya adlarındaki türkçe karakterleri ısrarla soru
işareti olarak gösteriyor; garip bir şekilde, default olan bu davranışını
kaldıracak hiç bir seçeneğe rastlıyamadım (soru işareti yerine karakterlerin
8 tabanındaki değerini vermesi dışında). bu konuda bir bilgisi olan var mı ?

Berke Durak - berke@gsu.linux.org.tr - http://gsu.linux.org.tr/kripto-tr/
PGP bits/keyID: 2047/F203A409 fingerprint: 44780515D0DC5FF1:BBE6C2EE0D1F56A1