Re: [LINUX:3781] Re: Veritabani

Burak DAYIOGLU (burak@eti.cc.hun.edu.tr)
Tue, 21 Jul 1998 09:21:51 +0300 (MEST)

On Mon, 20 Jul 1998, Bilgi Kuflu wrote:

> Su konuyu biraz acalim istersen. Linux'a turkce supportu eklemek,
> Postgres'in Turkce sortu duzgun yapabilmesi, UPPER("xxx") veya
> LOWER("xxx") gibi SQL komutlarini duzgun yorumlayabilmesi icin
> yeterlimi?? Daha onceki bir mailinde " İngilizce sort array'i harflerin
> sırasını karşılaştırmak için libc yordamlarından faydalanıyorsa, LANG
> env.var.'ını Türkçe için set etmen yeterli olacaktır" demistin. Biraz

Turkuaz Türkçe için doğal dil desteği sağlıyor. libc yordamları ise bu
doğal dil desteğinden faydalanacak biçimde yazılmıştır. Sonuç olarak
isalpha(), islower() vs. gibi harf kümesine duyarlı yordamlar (yazdığınız
ya da derleyip çalıştırmak üzere olduğunuz yazılımdan bağımsız olarak)
Türkçe için doğru çalışacaktır. Doğal dil desteğini etkin hale getirmek
için bash'te export LANG=tr yazmanız yeterli olur. SQL komutları için bir
şey söylemek zor. SQL komutlarını okuyup anlayıp çalıştıran
veritabanı-backend'inin bu SQL işlevlerini nasıl gerçekleştirdiğine
bağlıdır. libc yordamları kullanıyorsa sorun olmaz. Ancak... Çok dil için
destek sağlayacağım diye mysql-isalpha() vs. gibi "özgün" işlevlerini
kullanıyorsa sorun eksik olmaz tabiii... :)

> Turkuaz gibi bir Linux surumumu kullanilmali?? (Libc'ye bagli olduguna
> gore)..

Turkuaz vs. değil Türkçe doğal dil desteği önemli olan... Hacettepe Ünv.
web sunucusu bir DG-UX'tir, Türkçe doğal dil desteği var, glimpse'i
derledim, türkçe kelimeleri indeksletip aranır yapmayı kolayca başardım.
glimpse'in türkçe için yaptığı özel hiç bir şey de yok...

selamlar,
burak