niye iki ekran ve windoz ayrica da Multiprocessing

Baris Cenberci (cenberci@hotmail.com)
Thu, 02 Jul 1998 00:44:31 PDT

>Date: Thu, 2 Jul 1998 09:23:25 +0300 (EET DST)
>From: Yavuz Selim Komur <komur@bilkent.edu.tr>
>To: Multiple recipients of list <linux@bilkent.edu.tr>
>Subject: [LINUX:3376] Re: niye iki ekran ve windoz

> ^^^^^^^^^^
>w98 henuz rastlamadim.. Peki iki ekran (yani iki monitor degilmi)
>sagliyor. Peki iki klavye ve iki mouse imkanida veriyormu yoksa "biri
yer
>biri bakar, allah onu yakar" turu bir uygulama mi?
>
>Yavuz.

:)))

Dual monitor desteginin aslinda cok acik bir nedeni var... Eger 3d
uygulamalar, ya da grafik kismi agir vs. islerle ugrasiyorsaniz,
programi bir yerde calistirip, sonuclari bir yerde gormek kimi zaman
onemli ve de rahat olabilir. Taa kernel 0.99.x icin bile dual monitor
patch'i var, vc'lar icin... Ancak X icin olan patch'i henuz bulamadim..
(Isin acikcasi aramadim, isteyen ancak, Altavista'da advanced search'de,
(Linux OR (X windows) OR (Xwindows)) AND (Dual (Monitor OR Display))
query'sini girebilir. (Biz sanki query yazmayi bilmiyoruz falan demeyin,
bu konu kac gundur tartisiliyor.)

Dual monitor isi bu arada yeni bisey degil.. Taa C=128'lerde olan bir
ozellikti :))))))))) Text ve Grafik ekran olmak uzere iki ayri ekran
kullanabiliyordunuz... :)

Multiprocessing isinu lutfen multiprocessor isiyle karistirmayalim...
Multiprocessing, bir processor'un, birden cok process'i isleyebilme
ozelligi'dir ve tamamen isletim sisteminin bir ozelligidir.. Islemciler
ancak buna ozellikleriyle yardimci olabilirler. (Ornegin, iyi bir MMU
(Bellek yonetim birimi) cok yardimcidir.. Ya da 386'larla gelen
'enhanced' mode, (Hani su dos'un ve W 3.x'in yillarca kullanmadigi...)
tamamen multiprocessing isidir...

Peki iyi bir multiprocessing yapan isletim sisteminin ozellikleri ne
olmalidir derseniz aslinda acik... Kaynaklari etkin paylastirmali ve de
bir process'de olusan bir hata diger process'leri etkilememeli...
Bunlari yapmak cok zor degil, hatta yeni birsey de degil. Tum bilgisayar
muhendisligi ve bilimleri okutan okullarin isletim sistemleri dersinde
gosteriliyor.. Etkin paylasim icin iyi bir scheduling algoritmasi,
gocmeden kurtulmak icin de korumali bellek alanlari kullanmak yeterli
gozukuyor..

B.C.