Re: [LINUX:4061] yeni linux kullanicisi

Egemen Ergel (egemen.ergel@teklan.com.tr)
Wed, 14 Jan 1998 10:35:58 +0200

Bulent VURAL wrote:

> 1 - Linuxta dosya uzantisiyla o dosyanin calisabilir bir dosya
> olmasinin bir ilgisi yok sanirim..(dostaki exe ve com dosyalari gibi)
> bir dosyanin exectuble bir dosya oldugunu nasil anlariz..

ls -l komutu ile baktiginizda en soldaki kolon soyle birseylerdir

drwxrwxrwx
ilk bastaki d onun directory oldugunu belirtir d yerine - var ise
directory degil file dasiniz
sonra ise ucerli gruplar var

r = read
w = write
x = executable

her ucerli grup ise sirasiyla user , group ve other seklinde
yani
-wrxr-xr-x sekilndeki dosya
sahibi tarafindan read,write,execute
grubu tarafindan read ve execute
digerleri tarafindan read ve execute edilebilir.

detayli bilgi icin
man chmod
diyebilirsiniz chmod haklari tanimlayan bir program.

> yada eger calicabilir bir dosya ise
>
> dosyaadi --> enter
>
> seklinde calistirabilmemiz nasil mumkun..
bulundugunuz sizin path inizde yer almiyor ise genelde
./dosyaadi
seklinde calistirabilirsin tabiki execute yetkin var ise.

> 2 - Ilk installation asamasında yuklemedigim paketleri sonradan nasil
> yukleyebilirim?

redhat in window managerinde (startx) bir control panel ve icinde packet
manager var en kolay oradan oluyor ama baska yollarida var :)

> 3 - 95 te 800*600 x 16 bit renkte calisabiliyorum..x windows icin bunu
> nasil ayarlayabilirim?
redhat hangi version configX yada Xconfig yada Xconfigurator falan gibi
birsey idi sanirim. X server in ayarlarini yaptigin sey.
/usr/X11R6/bin falan gibi bir diractory altinda olmasi lazim( yakinimda
bakabilecegim bir redhat im yok maalesef)

> 4 - Linux ta cdrom ve diger suruculer /dev/ directory sinde bulunuyor
> sanirim fakat cdrom surucusune ulasamiyorum..Bunu yapabilmek icin
> ayrica bir program mi gerekiyor?

/dev/cdrom cdrom un la ilgili device in senin
sonucta linuxta da butun unix ve turevlerinde oldugu gibi media device
lari mount etmen lazim.

default olarak sanirim /mnt diye bir directory in olmali
hatta /mnt nin icinde cdrom diye ayri bir yer bile acabilirsin
yada / ta /cdrom acarsin (mkdir /cdrom)

sonra
mount /dev/cdrom /cdrom dersin
cdrom device ini /cdrom directory sine mount etmis olursun
ve artik
o senin icin bir directory
cd /cdrom
ve ls -l
iste cd nin icindekiler orada :)

> Tesekkur ederim.....

rica......

--
Egemen Ergel
Teklan Internet Erisim Hizmetleri Kominikasyon ve Tic. Ltd