Re: [LINUX:4003] Re: Linux Satisi

Gorkem Cetin (e077245@narwhal.cc.metu.edu.tr)
Sat, 10 Jan 1998 18:10:51 +0300 (MEST)

On Sat, 10 Jan 1998, Sukrucan BAYTAN M.D. (Physiology) wrote:

> Burada Gorkem beyin dediklerine kesin olarak karsi cikmak imkansiz AMA:
>
> Gorkem beyin yazisinda verilen intiba Turkiyede slackware (SW) ve redhat
> (RH) haricinde linux kullanmak tehlikelidir. Bu dogru, katiliyorum ama

"Tehlikeli" cumlesini dogru bulmadigimi soylemeliyim. Neden tehlikeli ?
Caldera caninizi yakmaz merak etmeyin :-)

Saka bir yana, Caldera icinde gelen motif (lesstif), wordperfect ve
staroffice'i internet uzerinden rahatlikla indirebilirsiniz. Benim amacim
bu dagitimi kotulemek ya da kullanicilari bir-iki dagitim ile
sinirlamak degildi. Sadece kritik isinizde destegini bulabildiginiz bir
dagitimi elde edin dedim. Caldera benim gozumde *hala* bu sinifta degil.

Tabi ki Caldera'yi deneyeceksiniz, ama kullanacaginiz dagitim, onemli
bir gorev yukleniyorsa o zaman bir kere daha dusunun. Onemli bir sorunla
bogusuyorsunuz ve isin icinden cikamadiniz. Listeye soracaksiniz.

- Caldera'nin sistem yonetiminden sorumlu XYZ paketinin HMN menusundeki
HAHOHU satirini anlamadim

Cevabinizi alacaksiniz .

- "..."

Bunun yaninda siz dersiniz ki ben Caldera'yi evde zevkle denemek
istiyorum, problem yaratsa da kendim cozecegim. Eh, kimse sizi tutmuyor.

Tekrar ediyorum, kimseyi kisitlamaya ve yoneltmeye calismiyorum. Onemli
islerinizde karsinizda muhatap bulacaginiz bir isletim sistemini secin.

> Turkce Linux konusundada sunu soylemek istiyorum bence Turkuaz iyi bir
> proje ama bunu ancak su 2 temelde kullanirsak dogru olur.
> 1. Mesela Turk Tabipler odasi gibi *ana* hitap ettigi kitle Turk olan
> kullanicilar.
> 2. Uzerinde yogun olarak kelime islemcisi ve bunlarin baski
> yapildigi sistem olarak kullanilan Linux'lar.

Yillardir yabanci oldugum bir dilde egitim yaptigim universitede ogrenim
gormekteyim. Bu yuzden kendimi ifade etmekte ve derslerde yorum yapmakta
hep gucluk cektim. Benim gibi dusunenlerle birlikte Turkuaz projesine
baslarken bu yuzden heyecanlandik. Ingilizceyi ikinci dil olarak
bellememis kullanicilara yonelmeyi; okuduklarini daha rahat kavramalari,
sistemi kullanirken yabancilasmamalarini amacladik.

> Ingilizce ogrenmemeye tesvik edebilir. Bence Turk egitim sisteminin temel
> amaci tum ogrencileri ve hatta turk vatandaslarini Bir dunya ve Komputer
> dili olan Ingilizce ve bundan baska diger bir dili ogrenmeye tesvik
> etmektir.

Turk Egitim sisteminin temel amacinin tum ogrencileri ingilizceyi (ya da
baska bir yabanci dili) ogenmeye tesvik etmek oldugunu zannetmiyorum.
Ingilizce oncelikle iletisim icin kullanildigi zaman benim gozumde anlam
tasir. Yoksa kulturume kokune kadar girmisse neyleyim ? Dersleri ingilizce
gosterdigin zaman ogrenci kendi fikirlerini sunarken nasil zorluk
cekiyorsa, ikinci dili ingilizce olsun ya da olmasin her kullanici
uzmanlarin elinden cikmis ve dogru planlanmis bir turkce isletim sistemini
zevkle kullanacaktir.

Ingilizceyi egitim dili olarak belleyenlerden bazilari bilgisayara
"Komputer" demeye bayiliyor. Televizyonda da libo$lari goruyorsunuz,
gozunun icine baka baka bilgisayarlarin ne kadar onemli oldugunu
vurgulamaya calisirken 10 kere "Komputer" kelimesini sarfediyor.

Bu yuzden avazim ciktigi kadar bagiriyorum : Internet'te once Turkce
icerik!

> Bunun haricinde Turkce linux kullanmak Butun dunyada bizim serverler
> uzerinde garip karakterlerin gozuktugu cirkin site'lar olarak
> algilanacaktir. Bundan dahada onemlisi Unix kullanmaya calisan bilgisayar

Cirkin site olarak algilanma sorunu Linux'tan kaynaklanmiyor. Dogru
karakter tablosunu secmediginiz zaman her isletim sistemi bu sorundan
muzdariptir.

> yatkini gencleri isin ana kaynagindan ayirarak onlari tembellige ve
> Ingilizce ogrenmemeye tesvik edebilir. Bence Turk egitim sisteminin temel
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Linux'un Turkcelestirilmesi kimseyi tembellige ve Ingilizce ogrenmemeye
tesvik etmez, siz Linux'u ingilizce ogrenmek icin mi kullanacaksiniz ??
Ayni miktarda bilginin Turkcesi ile Ingilizcesini ogrenmek icin
harcadiginiz zamani bir kiyaslayin (Dun denedim, Turkuaz'i gelistirmek
icin bana bir neden daha cikti)

> [...]
> kisminda olacagini Unixin en az 15 yil icinde ASLA turkce olamayacagini'da
> yeni baslayanlara iletmekte fayda var diye dusunuyorum. Tabii yanlis
> anlasilma ihtimalimi daha aza indirgemek icin su ornekleri vereyim.
> Basitce bir inittabi type etmeye calisan bir acemiyi dusunuyorum veya
> source kodunda hacking yapilirken s yerine yanlislikla bizim sukrunun s si
> harfine basildigini dusunuyorum. Ne zevkli anlar yasanirdi acaba,
> tekrarliyorum bunun yeni baslayanlara Turkuazi anlatilmasinin gerekli
> olduguna inandigim icin yaziyorum. Bence cesaretle cikip soyle denilmeli.

Ben yukariyi pek anlamadim. Turkuaz ile yapmaya calistiklarimizi (sadece
Turkce destegini) anlatayim, sonra siz tekrar dusunun.

1. Kurulum meajlari tamamen Turkce karakterler setiyle yeniden hazirlandi.

2. Xwindow ve konsol altinda istediginiz zaman TurkceQ, TurkceF,
IngilizceQ klavye ve yazitipi degisimi yapabiliyorsunuz. Boylece
e-postanizi Turkce yollayabiliyorsunuz (bunun gibi degil) .

3. internationalization denilen ve Turkcenin disindaki dillere coktan
adapte edilmis bir sisteme dayanan; siralama islemlerini, para ve saat
gosterimini, komut ciktilarini Turkce gosterebiliyorsunuz. Tum bu islemler
uygulamalardan bagimsiz calisiyor.

4. Gayet genis Turkce dokumanlar yardimiyla ingilizceyi az bilen bir kisi
bile Turkuaz'i rahatlikla kullanabilecek, bir kac fare tiklamasiyla
sistem yonetimini kolaylikla kotarabilecek. Turkceye cevrilen kilavuz
sayfalari bunlari yaparken onemli bir yol gosterici olacak.

Microsoft neden windows'u Turkceye cevirmek icin debeleniyor saniyorsunuz?

> Beyler: Unix ve C ve diger programlama dilleri bizim bildigimiz bir
> tarihte belkide hicbir zaman turkce olamayacak ama fontlari ve yardim
> dosyalarini turkcelestirdik. Sakiin ha Ingilizce orta seviyede bilmeden bu
> isletim sistemini dogru durust isletemezsiniz ayrica taa
> Amerikanyalardan web site'inizi ziyaret eden corc eger bu fontlari
> kullanirsaniz bu harfler yerine garip komik karakterler gorebilir diye
> mesaj verilmeli. (Talking Turkey you know) Belkide oyle planlaniyordur

Oyle bir sorunumuz yok (zaten hic olmadi)

> bilemiyorum.
>
> Her neyse bir kisim arkadaslarin beni yanlis anlayacaklarina eminim. Bende
> bir kisim medya gibi anlatmaya calisirim (eger sorarlarsa).

Ben sizi yanlis anladim galiba ;-)))

Iyi calismalar,
Gorkem