Re: [LINUX:3997] Re: Linux Satisi

Sukrucan BAYTAN M.D. (turk@meds.ktu.edu.tr)
Sat, 10 Jan 1998 03:19:43 +0200 (EET)

On Fri, 9 Jan 1998, Gorkem Cetin wrote:
> Dagitim secerken bir konuya dikkatinizi cekmek istiyorum.
> kendinize sorun. Benim bildigim hic kimse (ornegin) caldera ya da suse
> kullanmiyor. Bu liste de genellikle slackware ve redhat'ten yana. Son
> yapilan inet-tr'97 linux anketi de bu gorusu dogrular nitelikte.

> gozonune alin. Daha once kurdugunuz redhat uzerinde, eski verilerinizi
> yitirmeden turkuaz'i kurabilecek ve turkce konusan bir linux'a sahip
> olacaksiniz.

Burada Gorkem beyin dediklerine kesin olarak karsi cikmak imkansiz AMA:

Gorkem beyin yazisinda verilen intiba Turkiyede slackware (SW) ve redhat
(RH) haricinde linux kullanmak tehlikelidir. Bu dogru, katiliyorum ama
ornegin Caldera'nin sundugu seceneklerin zenginligi bu iki versiyonla
yarisamaz bile. Mesela Caldera StarOffice, webspider ve ozellikle
vurgulamak istiyorum MOTIF ve WORDPERFECT bundle'lari onemli. Calderanin
bunlari lisansli olarak Linux'a port etmis. Boylece Gorkem beyin soyledigi
risklerin hepsine tamamen katilmakla birlikte (Support azligi gibi)
Turkiyedeki Linux kullanicilarini sadece bu iki versiyonla kisitli tutmaya
insanlari yoneltmek'de yanlis bence. Hep beraber deneyelim avantaj ve
dezavantajlarini ogrenelim. Mutlaka her sistemim birbirine ustunlugu
oldugu taraflar vardir. Benim su andan Caldera'ya gecemememin iki nedeni
birincisi ekonomik, ikincisi ise Uniix'de kendimi yeterli hissetmememdir,
Bunlari astigim zaman Caldera gorundugu kadariyla destekledigi uygulamalar
nedeniyle en ustun Linux'dur. Bu en azindan bana oyle gorunuyor ve ayrica
bu haber grubunda veya "vger.rutgers.edu"'da Caldera ile ilgili
tartismalari okumaktan mutlu olurum. Kissadan hisse sunu soylemek
istiyorum. OS'lari ulke bazinda uniformize etmeye calismak hatadir. Ama
Dunya capinda Unix standardizasyonu saglamak dogrudur, ve bunu ulkeler
capinda uygulamaya calismak bu standardizasyona engel olur. Umarim ne
dedigimi anlatabiliyorumdur.

Turkce Linux konusundada sunu soylemek istiyorum bence Turkuaz iyi bir
proje ama bunu ancak su 2 temelde kullanirsak dogru olur.
1. Mesela Turk Tabipler odasi gibi *ana* hitap ettigi kitle Turk olan
kullanicilar.
2. Uzerinde yogun olarak kelime islemcisi ve bunlarin baski
yapildigi sistem olarak kullanilan Linux'lar.

Bunun haricinde Turkce linux kullanmak Butun dunyada bizim serverler
uzerinde garip karakterlerin gozuktugu cirkin site'lar olarak
algilanacaktir. Bundan dahada onemlisi Unix kullanmaya calisan bilgisayar
yatkini gencleri isin ana kaynagindan ayirarak onlari tembellige ve
Ingilizce ogrenmemeye tesvik edebilir. Bence Turk egitim sisteminin temel
amaci tum ogrencileri ve hatta turk vatandaslarini Bir dunya ve Komputer
dili olan Ingilizce ve bundan baska diger bir dili ogrenmeye tesvik
etmektir. Siz Butun programlama dillerinin ve hatta BIOS ve CPU'larin
Ingilizce olarak programlandigi dunyada insanlari haydi bakin ne guzel
artik turkce linux var derseniz bu ise yani baslayan insanlar oh ne guzel
Turkce Unix ckmis hadi onu kullanalim diye ise sarilirlarsa husran daha
*1* inci gunden baslayacaktir. Tabii bu soylediklerimin niyet edilen
seyler oldugunu ve Turkuazin'da gerekli ve faydali bir proje olmadigini
soylemek istedigimi saniyorsaniz yaniliyorsunuz. Ama bunun sadace makyaj
kisminda olacagini Unixin en az 15 yil icinde ASLA turkce olamayacagini'da
yeni baslayanlara iletmekte fayda var diye dusunuyorum. Tabii yanlis
anlasilma ihtimalimi daha aza indirgemek icin su ornekleri vereyim.
Basitce bir inittabi type etmeye calisan bir acemiyi dusunuyorum veya
source kodunda hacking yapilirken s yerine yanlislikla bizim sukrunun s si
harfine basildigini dusunuyorum. Ne zevkli anlar yasanirdi acaba,
tekrarliyorum bunun yeni baslayanlara Turkuazi anlatilmasinin gerekli
olduguna inandigim icin yaziyorum. Bence cesaretle cikip soyle denilmeli.
Beyler: Unix ve C ve diger programlama dilleri bizim bildigimiz bir
tarihte belkide hicbir zaman turkce olamayacak ama fontlari ve yardim
dosyalarini turkcelestirdik. Sakiin ha Ingilizce orta seviyede bilmeden bu
isletim sistemini dogru durust isletemezsiniz ayrica taa
Amerikanyalardan web site'inizi ziyaret eden corc eger bu fontlari
kullanirsaniz bu harfler yerine garip komik karakterler gorebilir diye
mesaj verilmeli. (Talking Turkey you know) Belkide oyle planlaniyordur
bilemiyorum.

Her neyse bir kisim arkadaslarin beni yanlis anlayacaklarina eminim. Bende
bir kisim medya gibi anlatmaya calisirim (eger sorarlarsa).

Hepinize sevgiler sunuyorum.
|Sukrucan H. Baytan M.D. (SysAdmin) ("`-/")_.-'"``-._ |
|Karadeniz (Blacksea) Technical University, . . `; -._ )-;-,_`) |
|Medical School, Dept. of Physiology. =(v =)' _ )`-.\ ``-' |
|Trabzon/TURKIYE [Turkey yourself:)] _. -_..-_/ / ((.' GOOFY: |
|turk@meds.ktu.edu.tr 193.140.168.205 ((,.-' ((,/ Lemme out!!|
|Fax: +90 (462)325-2270 http://meds.ktu.edu.tr/cbaytan.html (Mrreoww) |