Re: [LINUX:3973] chmod

Taner Karagol (karagol@stat.metu.edu.tr)
Thu, 8 Jan 1998 12:53:28 +0200 (EET)

bir dosya yada dizin uzerinde kullanicilarin 3 hakki vardir:
r:read
w:write
x:execute
ve 3 tane temel kullanici vardir
u:user
g:group
o:other

chmod komutu ile herhangibir kullaniciya(u,g,o) herhangi bir hak(r,w,x)
verebiliriz.
ls -al komutu ile liste aldiginda:

drwxr--r-- 3 karagol acad 2345 Dec 11 10:23 netscape/

seklinde liste alirsin
burada d harfi dizin oldugunu gosterir.
sonraki 3 karakter userin(u) yani karagol un sahip oldugu haklari,sonraki
3 karakter group un(g)yani acad grubundaki kisilerin sahip oldugu haklari,
en sondaki 3 karakter ise others in(o) sahip olduklari haklari gosterir.
ornegin acad grubuna eXecute hakki vermek istersek:
chmod g+x netscape
othersa read ve execute hakki vermek istersek:
chmod o+rx netscape
acad grubundan ve otherslardan butun haklari geri almak istersek:
chmod go-rwx netscape
bu komutlarda kime hangi hakkin verilecegi sekizlik sayi sistemi ilede
belirtilebilir ama hangi sayinin hangisine karsilik geldigini akilda
tutmak zor. Ben bu sekilde kullaniyorum.
ne zaman kullanilir dersen eger:
ornegin bit web sayfasi hazirliyorsun, dosyanin adida index.html
-rw------- 1 karagol acad 23456 index.html
dosyadaki haklarda yukaridaki gibi olsun, netscape ile index.html
dosyasina bakmak istediginde 'forbidden' gibi bir mesajla karsilasacaksin.
bunun nedeni others larin hicbir hakki olmamasi.eger others lara read
hakki verirsen netscape index.html dosyasini okuyabilir.
ok