Re: [LINUX:3940] sorular..sorular..

Gorkem Cetin (e077245@narwhal.cc.metu.edu.tr)
Wed, 7 Jan 1998 01:57:17 +0300 (MEST)

On Wed, 7 Jan 1998, Ahmet Özkışlalı wrote:

> 1) Swap alani Linux'un Install edilmesinden sonra da kullaniliyor
> mu?Kullaniliyorsa bunu Linux otomatik olarak mi yapiyor yoksa swap alanini
> da dosya depolamak icin kullanabilir miyim?

Sistemi kurarken bunlar otomatik olarak tanimlanir. Linux her acilista
takas (swap) alanini aktiflestirir. Bu alan ozel olarak
bicimlendirilmistir ve sadece takas islemi icin kullanilir. Daha fazla
bilgi icin free komutunu kullanin :

total used free shared buffers cached
Mem: 31040 30572 468 38592 488 10656
-/+ buffers/cache: 19428 11612
Swap: 32760 1112 31648

Benim makinamdaki ornekte swap icin 32760KB alan tanimlamisim, 1112
kullanilmis ve geri kalani bos.

Takas alani icin gerekli bilgiler /etc/fstab dosyasinda yazilir.

> 2) Linux'u kurulum sirasinda sectigim paketler 210 MB tutuyordu. Ayirdigim
> yer (swap haric) 260 MB
> idi. Aradaki 50 MB alanin (simdilik) yeterli olacagini dusunerek sistemi
> kurdum. Daha sonra sisteme
> bir zarar vermemek icin kendime bir user tanimladim. Ancak tanimladigim
> user ile islem yaparken
> cogu yerde "No space left on device" gibi bir hata mesaji aldim. Galiba bu
> islemi yapabilecegim
> yeterli bos yer yok diyordu. Fakat ayni islemi root ile yapinca sorun
> olmuyordu tabi. Burada sorunum iki sey, birincisi Dos'ta kullandigimiz

root kullanicinin ozel kullanimina ayrilan %5 'lik bir disk alani vardir
ve bu alan yukaridaki gibi ozel durumlarda sistemi duzeltmek amaciyla
kullanilabilir. 50MB aslinda isiniz ne olursa olsun az. Ileride de
farkedeceksiniz ki, internet uzerinden onlarca paket indirip kuruyor
olacaksiniz. Bu sebeple (kullanicidan kullaniciya degisse de) hic olmazsa
100-200M bos alan birakmanizi salik veririm.

> CHKDSK komutuna benzer, kullandigim diskin ne kadarinin bos oldugunu, ne
> kadarını kullandigimi gosteren bir komut ariyorum. Ikincisi ise yarattigim
> kullanicinin diski kullanma kapasitesini ayarlayan komut ?

df komutu chkdsk ile ayni gorevi yapar. Yarattiginiz kullanicinin diski
kullanma kapasitesi derken neyi kastettiginizi anlamadim. Belirli bir
dizin ve altindaki dosyalarin ne kadar yer kapladigini ogrenmek
istiyorsaniz du -k kullanin.

> 3) Linux'ta donanim ayarlarimi nasil yaparim. Mesela, kurulum sirasinda
> ekran kartimi (S3 Trio 64 V+), hangi derinlik ve cozunurlukte kullanmak
> istedigimi sordu. Ben de bazilarini isaretledim. Daha sonradan bu ayarlari
> nereden degistirebilirim? Ayrica ses kartimi (SB 16 PNP)da nasil

Slackware kullaniyorsaniz xf86config ya da XF86Setup
Redhat kullaniyorsaniz Xconfigurator

isinizi gorur.

Slackware ve Redhat'in son surumlerinde bolca hazir modul geliyor.
Aralarinda ses karti modulleri de var. Bir modul, cekirdek derlenirken
destegi verilen, dogrudan cekirdege katilmayan, gerekli oldugu zaman
yuklenip, diger durumlarda hafizadan ayrilabilen program parcaciklaridir.

ses karti modulunu hafizaya yuklemek icin

# insmod sound

yazin. Kullanabileceginiz moduller /lib/modules/cekirdek-surumu
altinda yeralir. Dilerseniz buraya bir goz atin. Daha fazla bilgiyi
Modules-mini-HOWTO (www.metu.edu.tr/ldp/HOWTO/mini) altŭnda
bulabilirsiniz..(Nadir bir durum ama eger modulunuzun IRQ'su baska
bir kart ile cakisiyorsa bana ozel mesaj yollayin)

Redhat'te isler daha kolay. Tek yapmaniz gereken

# insmod sound
# sndconfig

sndconfig ile ses kartinin ozelliklerini giriyorsunuz.

> tanitabilirim? SIkIlmazsaniz bir de modemimi nasil tanitabilecegimi

http://www.linux.org.tr/ppp-tool.tgz

adresinde Murat Arslan'in hazirladigi bir program var. Gayet hos.. Isinize
yarar . Belki Murat daha yenisini hazirlamistir ama bu haliyle bile tatli.

> yazarsaniz cok mutlu olurum.
> 4) Orjinal Linux'un icinde Dial-up (PPP) baglanti programi var mi? Varsa
> hangi pakette yer aliyor ve programi nasil calistirablirim ?

Bkz yukarisi.

> Butun arkadaslara iyi calismalar, hayatta basarilar dilerim.
:)

iyi calismalar,
gorkem