Re: [LINUX:3101] Re: samba-1.9.15p8 da sorun ....

Varol Kaptan (varol@thales.ii.metu.edu.tr)
Tue, 4 Nov 1997 21:30:57 +0200 (EET)

On Tue, 4 Nov 1997, Imran Geriskovan wrote:

> Selamlar,
>
> Bizim w95 lerden olusmus bir agimiz var ve halen buyumekte.
> ilk baslarda cok fazla guvenlik filan gerekmedigi icin server olarak bile w95
> makinalar kullandik. Cunku ihtiyaclarimizin tam olarak ne oldugunu
> kestiremiyorduk. Ancak yavas yavas isler yerli yerine oturmaya baslayinca adam
> gibi bir print/file/www/ftp/e-mail server ina ihtiyacimiz oldugu ortaya cikti.
> Simdilik sadece firma ici. Yakin vadede disarisinida dusunmeye baslayacagiz
> galiba.

Bu is icin en uygun ortam Linux

> Her neyse.... W95 sulalesi clientlardan vazgecmemiz simdilik kolay gozukmuyor.
> Ama onemli kaynaklari guvenmedigim M$ urunlerinin elinden alma zamaninin
> zamani geldide geciyor.

Tam ustune bastin

> 1) Samba ile her turlu kaynagi W95 aglarinin kullanimina acmam mumkunmu?
> Kaynak ile kastettiklerim: Yazicilar ve dizinler.

Dizinler'de problem yok(uygun konfigurasyonla), yazicilarda
olacak(asagida)

> 2) Linux un laser yazicilar ile arasi nasil?
> Linux ile gelen yazici suruculeri destegi yeterli oluyormu?

Linux'la yazici surucusu diye bir sey gelmiyor aslinda. Linux ve Unix'in
standart yazici destegi PostScript yazicilariyla sinirli(bunlar da pahali
seyler). Ama ghostscript'in suruyle driver'i var. Burada belirmem gereken
bir sey var:

Win95 client'inden Linux+Samba'ya bagli printere basmak icin bir
driver'a ihityacin yok. Ghostscript'e yalnizca Linux'tan basman
gerektiginde ihtiyacin olacak.

> Ozellikler HP ler icin. Su anda daginik olarak HP 5L ler kullaniyoruz.

HP 5L'lerde PostScript destegi yok. Printer filtresi kullanman gerekecek.
Bu filtrenin yapacagi isler asgida sirali:

1. dosya'nin icine bakip ne olduguna karar verecek (PCL / PostScript /
Plain Text)
2. PCL ise direk yaziciya gonderecek
3. PostScript ise GhostScript'ten gecirip yaziciya yollayacak
4. Plain Text ise direk yaziciya gonderecek (eger yeterince manyak isen
sirayla Enscript ve GhostScript'ten gecirerek bayagi kagir ve toner
masrafindan kurtulabilirsin :-).

not: genelde filtre, ve ozellikle 3., Linux'tan basmayi
dusunuyorsan gerekli.

> Ama planladigimiz sunucu ile birlikte adam gibi bi calisma gurubu yazicisi
> alimi gundemde. Dolayisi ile Linuxda basima is acmayacak bir yazici
> tavsiyeniz olabilirmi?

ben iste 3 tane HP LaserJet 6MP kullaniyorum. Ve Windows'un postscript
suruculeri cok sorun cikartiyor - 600 dpi'da bazen yazicinin hafizasi
yetmiyor. Linux'ta olusturdugum postscriptler'de hic sorun yok (25MB
dosyayi bile cok rahat basiyor).

evde ise HP DeskJet 600 kullaniyorum (GhostScript ile) ve hic sorunum
olmadi (600 DPI basmak icin GhostScript driver'i yazmak zorunda kalmis
olsam bile - bu da acik sistemlerin avantajlarindan birisi)

> Bu yaziciya w95 makinalardan kolaylikla cikti
> gonderebilecek sekilde konfigure edebilirmiyim?
> Galiba samba ile olacak bu.

Ben cok rahat kullaniyorum.

> 3) Simdiye kadar backup icin disk kopyalamayi kullaniyorduk.
> SCSI, RAID isine girmememizin sebebi IDE disklerin pratikligi idi.
> Ayri makinalarda tuttugumuz backup disklerine internette cokca bulunan
> senkronizasyon programlari yardimi ile network uzerinden backup aliyoruz.
> Bu basitlikte bir backup isini Linuxte nasil yapabilirim?

evet. daha fazla bilgi icin Samba ile gelen smbtar script'ine bak. Ben hic
kullanmadim, ama calisiyor olmasi lazim.

> 5) UPS konusunda bir seyler demeniz mumkunmu?
> Belki simdi "Linux ile ne alaka" diyebilirsiniz ama is oyle degil.
> UPS ler birlikte yazilimlari ile birlikte. Seri port ile UPS
> arasinda baglanti oluyor. UPS i makinadan yonetiyorsunuz.
> Hatta bazilarinin web arabirimi bile var. Yani web uzerinden
> UPS idare ediyorsunuz. Benim web uzerinden UPS yonetme gibi bir
> derdim yok ama UPS yazilimina bulasmadan isimi halledebilecegini
> zannetmiyorum. Gordugum UPS lerin cogu W95, NT ve Unix turevleri
> icin yazilimlarla geliyor. Linux calistiranlar ne yapiyor diye merak ettim.

UPS'ine gore degisir. Bizde iki tane UPS var - HP PowerWise 2100 ve
APC 3000. HP'de soyle bir sorunumuz var: Elektrik gider ve aku bosalirsa
UPS kapaniyor, ve elektrik gelse bile cikis vermiyor. Normalde aku
bosalmadan 3-5 dakika once server'a haber veriyor, ve server shutdown
baslatiyor. Server shutdown ederken UPS'e sen de biraz sonra shutdown yap
derse, elektrik tekrar geldiginde UPS cikis verecek. Bunun icin serial
kablodan haberlesiyorlar. Problem su: UPS'le gelen yazilim genelde 95/NT
binary'si, bazen belli ticari unix'ler icin de binariler var. Kimse de su
protokolu aciklamiyor. Aslinda cogu UPS icin alternatif yontemler de var
(12V input/output'lar), ama onlar icin ozel kablolar ve yazilimlar kurman
lazim (mesela "ftp://ftp.wasatch.com/pub/users/bobh/Linux" de upsd diye
guzel bir program var, kablo hakkinda da bilgi var).

Eger ilerde yeterince zamanim olursa, bunu denemeyi dusunuyorum,
becerirsem size de haber veririm.

----------------------

Ilave notlar:

1. Linux'ta printer accounting(kim nezaman kac sayfa basti) de
yapabilirsin(teorik olarak), ama cok ugrasman gerekecek -
bildigim kadariyla bunun icin duzgun bir cozum yok(TCPIP
yazicilari haric, varsa bana da soyleyin).
Mesela PCL dosyalarini tarayip kac sayfa oldugunu cikartmak butun
PCL kodlarini ogrenip program yazman lazim, falan filan...

Varol Kaptan - varol@ii.metu.edu.tr

Research Assistant
Informatics Institute
Middle East Technical University