Re: Birkac Soru

bedri (bedri@compclup.ceng.metu.edu.tr)
Mon, 15 Jan 1996 19:15:13 +0200 (EET)

On Mon, 15 Jan 1996, SeLaMi AkSoY wrote:

> Size birkac sorum olacak.
> 1. Bir kullanIcInIn belli bir sure idle kalInca otomatik olarak
> logout edilmesini nasIl saglayabiliriz. (veya saglayabilir miyiz?)

Bunun icin bir script yazabilirsiniz.Ornegin idle suresini bir degiskene
atayip onun belli bir sureye ulasinca ps x nosunu kill edebilirsiniz.
Ama bunun nasil yazilacagin bilemiyorum.Bilenler listeye gecsinler
lutfen.

> 2. Genel kullanImIna acIk bir user actIk. Fakat bunun password'unun
> kullanIcIlardan herhangi birisi tarafIndan degistirilmesini istemiyoruz.
> Sadece root tarafIndan digistirilebilmesini istiyoruz. Bunu nasIl yapabiliriz.
Passwd komutunu o kullanici icin gecersiz kilacak yeni bir script
yazilabilir.Bu scriptin ici muhtemelen de su olabilir:

#!/bin/bash
for i in `w |grep <kullanici logini>`
do {
if test -z "{$i}"
then
/<calismasini istediginiz okuma ve calistirma hakki olamayan
directory>/passwd
else
echo password cannot changed;
break;
fi
done

Bunun tam olarak calisicagindan supheliyim ama buna benzer bisi
olacaktir.Programin tam dogru halini bilenler lutfen listeye
atsin.Programin amaci guest kullanicisi icerde iken passwd komutu
calismiyor.O kullanici icede degilse calisiyor ama bu da diger
kullanicilarin guest kullanicisi iceride iken passwordunu degistirememesi
anlamina geliyor.Gecici bir cozum yolu olabilir.
Elbette bu yazacaginiz passwd programinin bulundugu directorinin okuma ve
yazma hakkini kaldirmaniz gerekir aksi takdirde bu programdan gercek
passwd komutunun nerede calistigini herkes ogrenecektir.

> 3. User'leri belli sifrelerini degistirdikten belli bir sure
> sonra sifrelerini degistirmeye nazIl zorlayabiliriz.

Bunu da root tarafindan makinenin ilk calismasi sirasinda calisacak
login programina bir ekle sanirim yapilabilir. Mantik olarak sunlar
gerekli bence.Once makinenin ilk acilisinda herkese password degisikligi
yaptirilir.Daha sonra da makinenin ilk acildigi gun mesela kaydedilir.Bu
gunden belli bir zaman sonra da gene login olduklarinda passwd komutunu
calistirirsiniz.Bu scripti yapacaginiz login scriptinin icine koyarsiniz.
Yazilan login scriptini /bin altina koyup asil login programini da diger
bir directoryden calistirabilirsiniz.

#!/bin/bash
for i in `date | grep /`
do
if [ "$i" = " <password'un degisecegi gun ve tarih (ex.Monday 01/15/96) ya
da eger yapilabiliyorsa 'bu kayitli gun ve tarih+kac gun sonra olacagi> "]
then passwd
else
break
fi
done

Umarim soylediklerim uygulanabilir seylerdir ve isinize yarar.
Saygilarimla...

Bedri Ozgur Guler
E-mail :bedri@compclup.ceng.metu.edu.tr
e077176@narwhal.cc.metu.edu.tr