Re: your mail

Murat Maga (advise05@knidos.cc.metu.edu.tr)
Sat, 7 May 1994 22:51:13 +0200 (EETDST)

On Sat, 7 May 1994, Metin Ozsavuran wrote:

> Merhabalar,
Merhaba,

> Daha onceki bir mesajimda da sormus oldugum gibi, Linux konusunda

Daha onceki msg.nizi animsamiyorum ama yardimci olmaya calisayim.
Linux bir isletim sistemidir. Bir UNIX clone'i. Gercekten 32 bit ve
pre-emptive multi tasking saglayan, ayni zamanda cok kullanilici bir sistem.
Piyasadaki var olan benzeri bir cok isletim sisteminden en farkli yani.
Bedava olmasi ve source kodunun da isletim sistemine dahil olmasi.
Calismasi icin gerekli olan minimum konfigurasyon: 2 Mbyte bellek ve en az
386SX bir islemci. Minimum sistem icinde HD'de yaklasik 15-20 Mbyte yer
gerekiyor. Bunun disinda Linux uzerinde calisan baska bir Operating
Enviroment olan XFree_86 var. XFree_86'da bir X-windows clone'u.
X-Windows sayeyinde hem unix'den hem GUI'in kolayliklarindan yararlanabilir-
siniz. Linux ayni zamanda TCP/IP ve baska networking secenekleri (SLIP gibi)
ile geliyor. Yani siz elinizdeki PC'nizi internete bagli bir server haline
donusturebilirsiniz. Bunlarin disinda GCC, fortran ghostscript, TeX gibi
diller ve uygulamalarda bulabiliyor.

Nereden alabileceginiz sorunsalina gelince:
ftp'yi kullamayi bildiginizi varsayip adresleri siralamaya basliyorum.
1.) knidos.cc.metu.edu.tr (debian)
2.) compclup.ceng.metu.edu.tr (eksik slackware)
3.) ankara.bcc.bilkent.edu.tr (sls ve debian)
bunlarin disinda ilk el olarak alabileceginiz site'lar
1.) tsx-11.mit.edu
2.) sunsite.unc.edu
3.) ftp.cdrom.com (sadece slackware)

Burada slackware, sls, mcc ve debian farkli distribution isimlerini
gosteriyor. Distributionlarin baslica farklari, installation asamasinda ve
disk organizasyonunda cikiyor. Benim su anda tavsiye ettim distribution
slackware. SLS ve MCC artik desteklenmiyor. Debian'ninda disk
organizasyonu azicik dertli.

Gelelim Linux gelecegi uzerine konusmaya. Linux Mustafa Hoca'nin da surekli
belirttigi gibi Internet'e baglanmak ve fakat bu konuda fazla kaynak
kullanmayan kisilerin/organizasyonlarin sorunlarinin cozumu gibi gozukuyor.
Ama daha saglikli bir calisma icin oncelikle yerli bir distribution'i cikmasi
gerekiyor. Yalniz benim burada yerliden kasttetigim yerellestirilmesinin
yapilmasi. Yani turkce harfleri kullanabilecegimiz, dosya ismi olarak
kullanabilecegimiz bir surum. Acaba bu konu ile ilgilenen var mi?
Sayin Mustafa Hocam, Bilisim'94 de bununla ilgili bir sey mi dusunuyorsunuz?
Son sorum, bu listede kac kisinin Linux hakkinda bir bilgisi yok?
Iyi calismalar
Murat MAGA

> yardimci olmaniz acaba mumkun mu? Nedir, nereden alinabilir, PC'me nasil
> yuklenebilir, yenir mi? :-> Lutfen acele cevap. Simdiden tesekkurler.
Yukleme hakkindaki soruya yanit vermedigimi fark ettim. Distribution'ina gore
degisiyor ama genellikle sadece ilk 2-3 disk ozel bir program
(rawrite) kullanarak hazirlaniyor. Onun disindakiler DOS formatli
3.5"lik HD disketler.

> Metin Ozsavran
> trn01k@servis.net.tr

random quota: